​Boliglån raskt og enkelt med ny digital lånesøknad

Ny nasjonal digital løsning for søknad om boliglån ble lansert 2. juni av finansminister Siv Jensen, Skattedirektoratet, Finans Norge og Brønnøysundregistrene. SpareBank 1 Nord-Norge var første bank som kunne ta i bruk samtykketjenesten mot Skatteetaten.  

Den nye samtykkebaserte boliglånssøknaden er utviklet i regi av regjeringens digitaliseringsprosjekt for Norge. I ny digital lånesøknad slipper kunden å bruke tid på å finne fram skattemeldingen og lønnsslipper ved søknad om boliglån.

– Gjennom ny digital lånesøknad henter SpareBank 1 informasjon om inntekt, formue og gjeld fra Skatteetaten, sier Vibeke Thorin Moldestad, prosjektleder IT i SpareBank 1 Banksamarbeidet.

Under lanseringen viste Moldestad finansminister Siv Jensen hvordan løsningen ny digital boligsøknad fungerer i praksis ved å søke om boliglån der og da, på noen få minutter.

– Dette er en fantastisk løsning, som viser hvordan offentlig sektor og næringslivet samarbeider om å forenkle tjenester for forbrukeren. Digital lånesøknad er trygg og ivaretar personvernet. Jeg er strålende fornøyd på vegne av det offentlige og på vegne av forbrukere, sa Siv Jensen.

Lånesøknad innvilget på to timer
SpareBank 1 Nord-Norge er den første banken i Norge som tester ut den nye løsningen sammen med Altinn. Den 26. april ble løsningen tilgjengelig for kunder, og kl. 10.00 mottok SpareBank 1 Nord-Norge den første digitale lånesøknaden.

– Etter et par avklaringer over telefon, ble boliglån og forsikringstilbud lagt til e-signering rett før klokken tolv. Kunden var strålende fornøyd etter erfaringene med digital lånesøknad og målløs når han fikk beskjed om at alt lå klart til signering på under to timer, sier kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås i SpareBank 1 Nord-Norge.

Store besparelser for alle
Banker i Norge mottar rundt 744.000 søknader om boliglån årlig. Kunder bruker mye tid på å innhente skattemelding og de siste tre lønnslippene, scanne dokumentene og sende over til banken. Bankene igjen bruker mye tid på å legge inn data med informasjon fra kunden og behandle søknadene. Det ligger også et potensiale for feil overføring av informasjon i gammel låneprosess.

Dette er nå historie – ny digitale lånesøknad forenkler alle prosesser, sikrer korrekt informasjon og gir store besparelser til alle.

– For kunden, bankene og det offentlige ligger det en besparelse på hele 7 milliarder kroner over ti år i ny digital lånesøknad. Det er et stort gevinstpotensialet for kunden, det offentlige og privat næringsliv. Alle tjener på å bruke ny digital lånesøknad over tid, uttalte adm. direktør Idar Kreutzer i Finans Norge.

Kunder godt fornøyd med ny digital lånesøknad
I løsningen er det lagt inn funksjonalitet slik at kunden kan gi tilbakemelding på opplevelsen av å søke boliglån gjennom den nye låneløypen.

Vibeke Moldestad i SpareBank 1 Banksamarbeidet opplever at entusiasmen rundt ny digital lånesøknad er stor og at kunder gir svært positive tilbakemeldinger.

– Alle som har lagt igjen kommentarer så langt synes at løsningen er veldig bra, enkel å bruke og er en god måte å søke lån på. Tilbakemeldinger som knallbra kundeopplevelse, ekstremt fornøyd og svært positiv over løsningen, viser at vi er på rett spor i utviklingen av enkle og raske løsninger som tilfredsstiller kundenes behov.

Kontaktperson

Vibeke Thorin Moldestad
Prosjektleder IT i SpareBank 1 Banksamarbeidet
Telefon