svindel e-post

OBS! Nye svindel-forsøk på epost

Mange opplever forsøk på svindel i disse dager. De mottar en e-post fra det som tilsynelatende er kjente avsendere som Skatteetaten, banker, Netflix osv. E-posten inviterer inn til en falsk nettside via en lenke i e-posten. På den falske nettsiden blir du bedt om å oppgi informasjon..

– Mange mener selv at de ikke går på slike, men e-postene er nå så bra laget, at det kan være vanskelig å se forskjell. Er man i tvil, så skal man aldri følge lenken i e-posten, forteller seniorkonsulent Siv Merete Belsås Esp i SpareBank 1 Kredittkort.

Slik fungerer svindelforsøkene

En e-post inviterer inn på en falsk nettside via en lenke i e-posten (ikke klikk på denne lenken). På den falske nettsiden blir du så bedt om å oppgi personlig informasjon. Det kan være kredittkortnummer, fødsels- og personnummer, passord til nettbank eller andre ting.

Det er viktig å merke seg at verken SpareBank 1 eller andre banker ville bedt deg om å oppgi konfidensiell informasjon gjennom en e-post eller på usikre nettsider.

– Hvis du har oppgitt denne type informasjon og mener du har blitt offer for svindel, må du sperre kortet ditt umiddelbart, sier Esp.

Les mer: Phishing på e-post

Følg disse 3 rådene for å unngå svindel

  1. Synes du en e-post virker mistenkelig? Videresend til nettsvindel@sparebank1.no og slett den etterpå.
  2. Gi aldri fra deg sensitiv informasjon (f.eks. fødselsnummer, BankID-passord, koder, kredittkortnummer eller PIN-kode) på e-post, selv om du mottar e-post som ber deg om å gjøre dette. Vi ber aldri om denne type informasjon via e-post.
  3. Du kan enkelt finne ut om en nettside er sikker for innlogging ved å sjekke følgende: Domenenavnet skal være: sparebank1.no, slik som for eksempel https://www.sparebank1.no og https://eksempeltekst.sparebank1.no
    – Sikker side har https:// i adressefeltet, og dermed et hengelåsmerke i nettleservinduet. På nye nettlesere finner du hengelåsen i det grønne feltet (ved siden av nettadressen).
  4. Har du vært så uheldig å oppgi for eksempel kortinformasjon, passord og koder på den falske nettsiden, må du sperre kortet ditt med en gang. Har du gitt fra deg personlig informasjon bør du være særlig oppmerksom på ukjente transaksjoner på kontoen.

Husk at du kan sperre kortet ditt når som helst, hele døgnet, i nettbank, mobilbank, eller på tlf 07300.

Les mer: 10 råd for å unngå ID-Tyveri

Her er noen eksempler på svindelforsøk som florerer på e-post i disse dager: