Forsinkelser i jula? Dette har du krav på

Juletid er reisetid for mange. Og ikke sjelden kommer forsinkelsene rett før julaften.

– Blir du utsatt for en flyforsinkelse så må du først ta kontakt med fly- eller reiseselskapet ditt. Om du ikke kommer deg videre samme dag, så skal de sørge for nye flybilletter til deg, sier skadeforebygger i SpareBank 1 Therese Nielsen.

Og blir din flyavgang utsatt til neste dag, er det flyselskapet som i utgangspunktet dekker overnatting. Dette kan være en prøvelse og by på mye venting.

– Du kan fort havne i en times lang telefonkø hos flyselskapet. Vårt råd er at du ordner hotell på egen hånd, også tar vi av oss regningen om du melder skade på meldeskade.no sier Therese.

Du kan også ringe SpareBank 1 Forsikring på 915 02300.

Melde skade digitalt

Disse dagene er verst

21. og 22.desember samt 26. og 30. desember er historisk sett dagene med flest forsinkelser på de største flyplassene i Norge. Lille julaften regnes som en hektisk dag.

– Husk å ta deg ekstra god tid i jula. Skal du bytte fly eller mellom transportmidler på reisen må du beregne to timer mellom planlagt ankomst til neste avgang, sier Therese.

Forsinket bagasje?

– Normalt dekker vi bagasje som er forsinket mer enn fire timer ved utreise. Ta vare på kvittering og en såkalt PIR-rapport fra flyselskapet, og vi anbefaler at du melder skade digitalt. Da går oppgjøret mye raskere, sier Therese.

Tog og ruteferje

Du har krav på refusjon, men det er noe ulike refusjonssatser på de ulike strekningene. Normalt vil NSB refundere billetten din om du kommer for sent frem med riks- eller langdistanse tog.

– Det samme gjelder ved ferje. Du må kontakte fergeselskapet, men om du er i tvil så er vårt råd å ta kontakt med oss. Ring 915 02300 sier Therese

Kjøre selv?

Juletid er også forbundet med mye vær, kolonnekjøring og vinterstengte fjelloverganger. Men har du krav på noe, om veien hjem er stengt eller du ikke rekker juleselskapet?

– Ta deg god tid og dra tidligere enn normalt. Så lenge du ikke har utsatt for et trafikkuhell så har du ikke noe særskilte krav, men ta kontakt med oss. Vårt råd er å ha nok drivstoff før du nærmer deg en fjellovergang, mat, varm drikke og varme klær i bilen. Litt underholdningsartikler for barna er også smart, sier Therese.

 

 

 

 

Kontaktperson

Therese Nielsen
Skadeforebygger, SpareBank 1
Telefon