Unngå flatt bilbatteri på vinterfjellet

Vinteren er høysesong for starthjelp til bilen. Har du smart bilforsikring kan du forutse starttrøbbel ved å enkelt sjekke bilbatteriet på din mobil – når som helst og hvor som helst.

– Om du vil unngå å stå på fjellet med flatt batteri på søndag eller trøbbel med å komme deg på jobb mandag bør du sjekke lade- og hvilespenningen på bilbatteriet. Står det dårlig til med batteriet vil det ikke klare å levere nok strøm til å starte bilen i kulda, sier Sjur Jensen Bay, markedsdirektør i Viking Redningstjeneste

Viking gir 20 prosent mer starthjelp i vintermånedene enn ellers i året. Spesielt mandager etter langhelger, vinter- og påskeferier er mye travlere enn øvrige dager i året. Mye av dette skyldes flatt bilbatteri.

Sjekk bilbatteriet fra sofaen

Du kan sjekke batteriet ditt på et verksted eller med et multimeter, men nå hjelper SpareBank 1 Forsikring deg med å gjøre jobben både enklere og bedre.

– Alle våre kunder med smart bilforsikring kan nå helt enkelt sjekke batteriet fra sofaen hjemme med mobilen. Du kan se om batteriet har nok strøm til å starte bilen i kulda eller om bilen faktisk lader opp batteriet som den skal, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i SpareBank 1 Forsikring.

Hele 6 av 10 kjøreturer er kortere enn fem kilometer. Med mange korte turer kan det rett og slett bli for lite kjøring til å etterfylle den strømmen som blir brukt, spesielt når det er kaldt om vinteren.

– Hele kongstanken med smart bilforsikring er å forebygge uhell og stimulere til trygg atferd. Selv om våre kunder har veihjelp inkludert i forsikringen sin, er det bedre å slippe problemer når du skal hjem fra hytta på søndag kveld eller når du skal på jobb mandag morgen, sier Skovly.

Når får du startproblemer?

Den optimale ladetemperaturen for et batteri er ca. +25 grader, langt unna en normal norsk vinter. Når det er kaldt kreves det mer av bilen for å lade batteriet.

– Kort fortalt blir motstanden i batteriet høyere, som krever en høyere ladespenning som bilens systemer bare delvis tar hensyn til, sier Jensen Bay.

Et 12-volts batteris hvilespenning på 12,75 volt tilsvarer at det er fulladet, men allerede på 12,1 volt er i praksis kapasiteten nede på 50 prosent. Dette kan gi startproblemer i kulda.

Hvilespenning  Kapasitet

12.75 V                      100%           Fulladet
12,4 V                          70%           Ingen startproblem
12,1 V                           50%           Startproblem i kulde
11,7 V                           25%           Startproblem i varme
11,5 V                             0%           Tomt batteri

 

Kontaktperson

Simen Rudi
Kommunikasjonsrådgiver Sparebank 1 Forsikring
Telefon