Hånd som holder mobil, iPhone

Spar tid med enkel regningsbetaling i mobilbanken

Lei av å taste inn KID-nummer og kontonummer? Med enkel regningsbetaling, kan du sende betalingsdetaljene fra en faktura du har fått på e-post, direkte til betaling i mobilbanken, uten å taste inn et eneste tall manuelt.

I snitt bruker du 12 minutter på å betale en scannet faktura, eller PDF-faktura, som mange av oss mottar på e-post*. Får du fem-seks slike i måneden, bruker du nesten to hele arbeidsdager i året på å betale disse regningene.

– Dette er tid mange av oss helt sikkert kunne tenkt seg å bruke på andre ting. Derfor har vi jobbet med å forenkle regningsbetaling, med utgangspunkt i mobilbanken. Nå kan du endelig betale regninger du mottar på e-post med noen enkle tastetrykk, uten å måtte legge inn et eneste tall manuelt, sier Thomas Allan Nygaard, produkteier digitalbank i SpareBank 1.

Sikkert og effektivt
Med den nye løsningen er «Kopier til mobilbank» lagt inn som tilvalg når du åpner en faktura du har mottatt på e-post (se video under). Du sendes automatisk videre til mobilbanken og en fiks ferdig utfylt betaling.

– Løsningen er veldig god på å lese ut nødvendige data fra fakturaen. Den skiller ut tallene som er betalingsinformasjon. Den trekker kun ut tekst fra fakturaen, og bare tall som kan være KID, kontonummer, beløp og dato. Tjenesten fungerer også på faktura uten KID, sier Nygaard.

Selv om løsningen er treffsikker anbefaler vi likevel at du dobbeltsjekker at informasjonen er riktig, før du godkjenner betalingen.

Løsningen vil være tilgjengelig for SpareBank 1-kunder som har iPhone (iOS) fra 19. juni. For å få tilgang til funksjonen må du oppdatere SpareBank 1-appen. Andriod-versjonen er like rundt hjørnet.

*Besparelser ved bruk av efaktura, Visma 2015