Spar tid med digital boliglånsøknad

I fjor lanserte SpareBank 1 en ny digital løsning for å søke om boliglån. Den har spart nordmenn for over 36.000 timer.

– Målet med å innføre dette var blant annet at det skulle bli lettere for folk å søke om boliglån, og det har det blitt. Nå tar det kun et par minutter å sende en komplett søknad, og vi anslår at vi har spart kundene for hele fire år, bare siden i fjor, sier prosjektleder i SpareBank 1, Vibeke Moldestad.

Automatisk innhenting av skattemelding

Løsningen bygger på et samarbeid mellom norske banker, Skattedirektoratet og Altinn, kalt «Samtykkebasert lånesøknad», som gjør at du kan samtykke til at banken din henter inn skattemelding og lønnslipper automatisk.

– Dette bidrar også til at hele prosessen blir mer effektiv, ved at våre rådgivere får all informasjon samlet på ett sted. Dermed kan de avslutte søknadene raskere, og det går kortere tid før kunden får utbetalt pengene, sier Moldestad.

Først ut blant bankene

SpareBank 1 var først ut med løsningen, som ble lansert i fjor vår.

– Vi dro i gang et pilotprosjekt i SpareBank 1 Nord-Norge i april, og fikk inn den første søknaden klokken 10.00 samme dag. To timer senere hadde søkeren fått svar, sier Moldestad.

Fra september til september er antallet unike innsendte lånesøknader oppe i nesten 73.000, tilsvarende over 115 milliarder kroner.

– Det som er litt morsomt å se er at det faktisk er kvinner som er flinkest til å søke digitalt. De står for over 60 prosent av søknadene, sier Moldestad.

Over halvparten av lånesøknadene fra privatpersoner hos SpareBank 1-bankene startes nå digitalt, gjennom denne løsningen.

Hva er samtykkebasert lånesøknad?

Tidligere måtte du selv levere skattemelding og lønnslipp for flere måneder når du skulle søke om boliglån. Med samtykkebasert lånesøknad gir du banken din lov til å hente denne informasjonen direkte fra Skatteetaten, via samtykkeløsningen i Altinn. Dermed tar det kun få minutter å levere en full lånesøknad, inkludert nødvendige vedlegg.

Kontaktperson

Ida Håvik
Kommunikasjonssjef bank
Telefon