SpareBank 1 lanserer «Personlig klient»: Nå kan du skreddersy din egen mobilbank

Har du mestret bygging av platting, dekkskift og opplegging av bukser? Nå er koding av egen mobilbank det nye håndverket å mestre på hjemmebane.

– Personlig klient gir bankkunder muligheten til å lage apper som er tilpasset deres økonomiske behov. Kort sagt lar vi folk gjøre sin egen bankhverdag lettere, forteller Kristine Ursfjord, produkteier for Personlig klient i SpareBank 1.

Med lanseringen av Personlig klient kan privatkunder i SpareBank 1 nå bruke bankens åpne API-er for å hente ut informasjon om sine kontoer, tilhørende transaksjoner og kort.

– Flere kunder har lyst til å tilpasse sine egne løsninger i større grad, og nå lar vi dem gjøre nettopp dette, forteller Ursfjord.

Mange muligheter

Med Personlig klient og SpareBank 1 sine API-er kan du for eksempel lage en app som gir deg varslinger når du har et bestemt antall kroner igjen på konto. Du kan også bruke appen til å analysere ditt eget kjøpsmønster – handler du for eksempel mer når det regner ute? Appen du utvikler ved hjelp av Personlig klient, vil inneholde dine kundedata og din kontoinformasjon, og kan derfor ikke publiseres i AppStore, eller på andre delingsplattformer.

– Det kreves litt teft med utvikling og koding for å utnytte Personlig klient til det fulle, men man kommer også langt med nysgjerrighet – det er aldri for sent å lære seg noe nytt, sier Ursfjord.

– Dette er nok aller mest interessant for de som synes at utvikling og koding er spennende, og som har litt erfaring med å utvikle apper. Vi håper dette skal bidra til interesse og engasjement, og at det vil bli en del av mange initiativer som kommer av at vi tilpasser oss en mer åpen bankverden med PSD2 og «open banking», avslutter hun.