Vi har de mest fornøyde og lojale forsikringskundene

Norsk kundebarometer forteller hvert år hvilke bedrifter norske forbrukere er mest fornøyd med. I år har forbrukerne kåret SpareBank 1 til bransjevinner innenfor skadeforsikring, både på tilfredshet og lojalitet.

– Kundene stoler på oss, noe dette resultatet viser, sier direktør for personmarked i SpareBank 1 BV, Lasse Olsen.

Kundetilfredshet er det viktigste målet som gjenspeiler kvaliteten i leveransene fra bedriften sett fra kundens ståsted. Oppnådd resultat i Norsk Kundebarometer kan derfor brukes som et troverdig sannhetsvitne på kvalitet. SpareBank 1 Forsikring ble kåret til bransjevinner, foran Tryg og If med knapp margin.

– Gjensidig tillit er nøkkelen når det kommer til selve forsikringsoppgjøret. Dette gir fornøyde kunder. I tillegg veier konkurransedyktige betingelser tungt. Gode digitale løsninger – og at vi geografisk er der kundene er, betyr også mye, mener Olsen.

I jungelen av annen informasjon som presenteres ovenfor kunder og ansatte ønsker Norsk Kundebarometer at man bruker kundetilfredshet som standard for opplevd kvalitet slik forskningen fastslår.

– Forbrukerne blir stadig mer bevisste. Derfor fortsetter vi arbeidet med å gjøre det enkelt å være kunde hos oss, blant annet jobber SpareBank 1 Forsikring nå med å gjøre det enda enklere å melde skade digitalt, forteller Olsen.

Om Norsk kundebarometer

Ratingsystemet til Norsk Kundebarometer baserer seg på oppnådde poeng (gjennomsnitt) etter Norsk Kundebarometers (NKB) indeksmetode på kundetilfredshet. Indeksen er et gjennomsnitt av de fire spørsmålene som inngår i Norsk Kundebarometers tilfredshetsundersøkelse. Resultatene er omregnet til en score som går fra 0-100, hvor 100 poeng er det beste mulige resultatet.

Barcode Intelligence, www.barcode.as, er offisiell administrator av Norsk Kundebarometer

Lasse Olsen, direktør personmarked