Nå er det enklere og raskere å søke lån

Pressemelding: Samtlige 14 SpareBank 1-banker er nå koblet på den nye digitale løsningen for samtykkebasert lånesøknad. – Våre kunder er dermed de første i Norge som tilbys denne raske og enkle lånesøknaden for boliglån, sier Vibeke Thorin Moldestad i SpareBank 1 Banksamarbeidet.

I ny digital lånesøknad slipper kunden å bruke tid på å finne fram skattemeldingen og lønnsslipper ved søknad om boliglån.

– Gjennom ny samtykkebasert lånesøknad henter SpareBank 1 informasjon om inntekt, formue og gjeld fra Skatteetaten basert på et samtykke som kunden gjør i låneprosessen. Det forenkler og effektiviserer søknadsprosessen, og kundene får raskere svar på lånesøknadene sine, opplyser Moldestad, som er prosjektleder for samtykkebasert lånesøknad i SpareBank 1 Banksamarbeidet.

Ny løsning for samtykkebasert lånesøknad er utviklet i regi av regjeringens digitaliseringsprosjekt for Norge, og er et resultat av et samarbeid mellom Skatteetaten, Finans Norge og Brønnøysundregistrene.

Enkelt, raskt og trygt
I den nye løsningen har Skatteetaten gjort data tilgjengelig for overføring til bankenes system. Det er kun relevant data for lånesøknaden som blir overført, slik at kunden ikke lenger trenger å gi fra seg all informasjon i skattemeldingen. Det elektroniske samtykket er tidsbegrenset, og gjelder kun for én bank.

– Samtykkebasert lånesøknad styrker kundenes personvern ved at bankene kun får overført informasjon de trenger rett inn i sitt system. Kunden unngår å sende over papirer som kan komme på avveie, og informasjonen oppbevares kun i forbindelse med lånesøknaden, sier Moldestad.

Finansministeren strålende fornøyd
Skatteetaten, Finans Norge og Brønnøysundregistrene lanserte løsningen samtykkebasert lånesøknad 2. juni. Moldestad i SpareBank 1 viste finansminister Siv Jensen hvordan løsningen ny digital lånesøknad fungerer i praksis ved å søke om boliglån der og da, på noen få minutter.

– Dette er en fantastisk løsning, som viser hvordan offentlig sektor og næringslivet samarbeider om å forenkle tjenester for forbrukeren. Samtykkebasert lånesøknad er trygg og ivaretar personvernet. Jeg er strålende fornøyd på vegne av det offentlige og på vegne av forbrukere, sa Siv Jensen.

Les sak på VG.no Nå blir det lettere å søke lån – og ta skurker

Svært fornøyde kunder
SpareBank 1 BV har fokus på anvendelse av teknologi og forenkling av prosesser for å yte best mulig kundeservice. Banken opplever stor entusiasme fra kunder rundt ny samtykkebasert lånesøknad.

Erfaringer så langt viser at kundene er svært fornøyde med brukervennligheten. Samtykkebasert lånesøknad viser hvilken effekt samfunnet har av at forskjellige datakilder kobles sammen. Vi oppnår forenkling for alle involverte, samtidig som sikkerheten ivaretas på en optimal måte.

Kontaktpersoner:

Prosjektleder Vibeke Thorin Moldestad, SpareBank 1 Banksamarbeidet, tlf. 975 36 299, e-post: vibeke.thorin.moldestad@sparebank1.no