Sommerferie + fellesregninger = Vipps

Petter og Merete gjør opp kafé-turen i Vipps.

Over halvparten av de som skal på tur i sommer tror de kommer til å gjøre opp med Vipps. Blant de unge sier hele 73 prosent at de kommer til å benytte seg av Vipps til å gjøre opp fellesregningene.

Sommerferie betyr at en rekke utgifter skal deles. Billetter til fly, båt eller togreiser, innkjøp av mat og drikke til hytta, deling av hotell og restaurantregninger. Også kjøp av billetter til arrangementer eller attraksjoner havner fort på fellesregninga. Når oppgjørets time kommer må regningen gjøres opp, men det kan fort bli et komplisert regnestykke.

– Med Vipps «Gjør opp» er det mye enklere å holde oversikten underveis og gjøre opp totalregnskapet i ettertid, forteller Vipps-sjef Rune Garborg.

Superenkelt

Alt du trenger å gjøre er å opprette en gruppe med valgfritt navn. Og legge til medlemmene som skal være med slik at alle kan legge til utleggene de har hatt i løpet av perioden. Når alt er lagt inn, bekrefter du at oppgjøret ditt er ferdig, og dere kan enkelt å se hvem som skylder hva. Deretter kan medlemmene sende pengene de skylde eller be om penger tilbake.

– Sammenlignet med tidligere, der man nesten måtte ha med seg et regneark for å holde oversikten. For så hente inn kontonummer og bruke masse tid i nettbanken, så er det tydelig at folk har skjønt at Vipps kan gjøre hverdagen og ferien enklere.

Vil bli mye brukt

En landsrepresentativ undersøkelse på oppdrag fra Vipps, utført av Respons Analyse viser at Vipps-appen kommer til å bli mye brukt i sommer:

• Over halvparten (53%) sier de kommer til å bruke Vipps for å gjøre opp neste gang vi er på en tur hvor utgiftene skal deles.
• 55% sier at sammenlignet med tidligere er det lettere å legge ut penger når jeg vet at vi kan gjøre opp med Vipps.

I tillegg er vi svært glade for at Vipps er med på å bevare sommerfreden. Pengeoppgjør en ofte en kilde til konflikter, men undersøkelsen viser at Vipps bidrar til å gjøre oss til bedre betalere:

• 38 % mener at venner/familie har blitt flinkere til å gjøre opp for seg etter at Vipps kom på markedet.
• 36 % mener de selv har blitt flinkere til å gjøre opp for seg etter at Vipps kom på markedet.

Undersøkelsen viser at 68% av de spurte bruker Vipps. Vippsbruken er størst blant unge voksne, og synker med alder. Det er flest vippsere i byer og tettsteder, og i Oslo-området bruker 8 av 10 Vipps.

Last ned Vipps her