Når svindlere tar kontakt med barnet ditt i sosiale medier

Halvparten av norske niåringer er på Snapchat, selv om aldersgrensen er 13 år. I takt med økende bruk av sosiale medier, bruker også svindlere nye, kreative metoder for å lure til seg informasjon fra barn og unge. Her er våre beste råd til foreldre.

Internett har alltid vært et yndet sted for svindel og utpressing. Men svindlerne som går etter barn og unge, bruker i stadig større grad sosiale medier, spill og apper som arenaer for å lure til seg kort- og betalingsinformasjon. VG omtalte forrige uke de nye svindlerne, som vet å spille på følelser, og kan utgi seg for å være snille, morsomme venner på nett. I realiteten er de sleipe tyver skjult bak emojis, avatarer eller falske profilbilder.

– Det er en skummel utvikling, hvor svindlere tar i bruk kyniske metoder til å lure det som er en både sårbar og ofte godtroende målgruppe. Dette krever mer bevisste foreldre, sier Ole Jørgen Eiterå, sikkerhetssjef i SpareBank 1.

Ikke lån bort kortet ditt
Barn er ofte for unge og uerfarne til å kjenne igjen en svindel, og derfor er det viktig at foreldre er oppmerksomme, snakker åpent med barna, og ikke minst passer på at de aldri låner bort kortet sitt til barna sine, sier sikkerhetssjefen

– Bankkortet ditt er et ID-papir, og et av de viktigste prinsippene for trygg kortbruk er å aldri låne kortet bort til andre. Låner man bort kortet til barna sine, utsetter du dem for potensielle sleipe svindelforsøk, som i beste fall er ubehagelig og i verste fall fører til tømming av kontoen, at det blir tatt opp lån eller anskaffet et kredittkort i ditt navn, sier Eiterå.

Sikkerhetssjefens råd
En undersøkelse gjennomført av Kantar TNS for Sparebank 1 viser at mange foreldre deler kort med barna sine i dag: Mer enn én av fem foreldre i Norge låner ut sitt eget bankkort til barna – av de med barn i ungdomsskolealder er tallet nesten to av fem. Her er sikkerhetssjefens beste råd til foreldre, for å unngå at barna blir lurt på nett.

  1. Lån aldri bort kortet ditt til andre, heller ikke til egne barn. Dersom barna skal kjøpe noe på nett med ditt kort, gjør det sammen med dem.
  2. Snakk med barna om deling av informasjon på sosiale medier, og forklar at man aldri skal dele sensitiv informasjon på nettet.
  3. Forklar hvorfor bankkort er sensitiv informasjon, og at denne aldri skal deles med uvedkommende – selv om de utgir seg som venner eller virker troverdige. Gjør barna oppmerksomme på at et bankkort også kan brukes uten kode, og det er derfor viktig at man aldri deler den informasjonen som står på bankkortet – særlig kortnummer, utløpsdato og CVC-kode.
  4. Forklar barna hva svindel faktisk er, og at det dessverre finnes sleipe tyver også på nett eller i spill, som ikke har gode intensjoner, selv om de virker snille. Et tips er at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
  5. Fortell barna at dersom de får tilgang til andres bankkort, skal denne informasjonen aldri deles videre på nett, men si fra til foreldrene om hva de har funnet.

 

Her kan du lese mer om andre vanlige metoder for svindel, og hvordan du kan forebygge og ivareta sikkerheten din på nett.

Når barna har eget kort
Selv om et bankkort for barn ikke er et ID-papir, er det viktig å snakke med barna om trygg kortbruk når de blir gamle nok til å få sitt eget kort. Her er forslag til spørsmål dere kan stille barna når dere snakker om bruk av eget bankkort:

  • Hvordan betaler jeg med kortet i butikken?
  • Hvordan tar jeg ut penger i minibanken?
  • Er det greit å låne bort kortet til andre?
  • Kan jeg skrive ned PIN-koden til kortet på en huskelapp?
  • Er det greit å dele PIN-koden med andre?
  • Hva gjør jeg dersom noen presser meg for å få koden?
  • Hva gjør jeg hvis jeg mister kortet?
  • Hvordan kan jeg finne ut hvor mye penger jeg har på kortet?

Kontaktperson

Ole Jørgen Eiterå
Sikkerhetssjef
Telefon