Vinterferien er høysesong for skiskader utenlands

Det nærmer seg uken i året nordmenn skader seg mest på ski i utlandet! Vi har listet opp fem tips for å unngå at ferien ender i gips.

– Nordmenn er kanskje født med ski på beina, men helt skadefritt går ikke vintersesongen for seg, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1.

I vinterferien er det mange nordmenn som skader seg på skiferie i utlandet. Verst går det utover kneledd, ankler og føtter. Over 50 prosent av skadene går utover kneledd, ankler og føtter, i følge statistikken til SOS International.

– Vi ser en betydelig økning av disse skadene i uke 8, hvert år, sier Therese som kommer med følgende fem tips for å unngå gips. 

Tips 1: Varm opp før du drar i bakken, eller begynn langrennsturen i et litt rolig tempo

– Vi drar ofte ut i bakken eller på tur rett etter frokosten, da er ikke nødvendigvis kroppen helt klar for de tøffeste belastningene, sier Therese.

– Jeg anbefaler å ta noen knebøy, utfall fremover og til siden og «rulling» av ryggen​ for å få muskler og ledd i gang, sier Maren Stjernen, fysioterapeut og spesialist på idrettsfysioterapi på Nimi, og tidligere fysioterapeut for landslaget i alpint.

Videre anbefaler fysioterapeuten å sjekke skadefri.no før det bærer ut på tur eller i bakken. – Der ligger det en rekke øvelser til forebygging av skader innenfor forskjellige idretter, forteller hun.

Tips 2: Bruk hodet – bruk hjelm

– Selv om du selv er en god alpint- eller snowboard-kjører, er det heller andres kjøring du bør bekymre deg for i vurderingen om du skal ta på hjelmen eller ikke, sier Therese.

Hodeskader står for en veldig liten andel av skadene som rapporteres. – Noe av grunnen til at denne statistikken er lav, er fordi vi har blitt bedre på å bruke hjelm, forteller Therese.

Skjer det først hodeskader er disse ofte svært alvorlige. Hjelm er den beste forsikringen du kan skaffe deg.

Tips 3: Ha gyldig reiseforsikring og vær oppmerksom på hva reiseforsikringen omfatter

– Et selvsagt råd som ikke skal undervurderes! Mange har bare forsikring som et trekk fra kontoen, som man ikke nødvendigvis tenker så mye over, sier skadeforebyggeren.

Livssituasjonen kan endrer seg, og kanskje har du byttet fra en jobb med bedre eller dårligere forsikringer enn de du hadde tidligere.

– Å ta en gjennomgang for å sjekke at du har det du trenger kan være lurt. Om du har noen spørsmål kan du også snakke med rådgiveren din i banken, sier Therese.

Tips 4: Ta vare på tingene dine

Det kan være greit å holde øye med utstyret ditt hvis du setter det igjen utenfor en varmehytte eller afterski. – Ganske kjipt å måtte gå den lange turen hjem til hytta i bare skistøvler, og ikke kunne stå på ski resten av ferien, påpeker Therese.

Tips 5: Ta alltid kontakt med forsikringsselskapet dersom du får en skade på reisen

Får du en skade eller blir du frastjålet eller mister noe, så ta kontakt med forsikringsselskapet.

– Skjer det en alvorlig skade må du selvfølgelig først kontakte helsehjelp, men ring oss så snart ting er under kontroll, avslutter Therese.

Slik ser skiskadetoppen blant nordmenn i utlandet de siste tre årene:

Kneledd og legg: 32%
Ankel og fot: 20%
Skulder, overarm og kragebein: 17%
Nakke, rygg og bekken: 7%
Albue, underarm og hånd: 6%
Lårbein og hofte: 6%
Hode: 5%
Uspesifisert/ flere områder: 4%
Brystkasse: 5%
Mage: 1%

Om SOS International

SOS International er Nordens største assistanseorganisasjon. Fra alarmsentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland yter SOS International akutt personlig assistanse over hele verden. SOS International tilbyr et bredt spekter av løsninger i form av verdensomspennende medisinsk hjelp og assistanse for reisende, helsetjenester og bilberging.