Bransjepris til Byttehelgen – «Årets eksterne event»

Byttehelgen tok hjem prisen for «Årets eksterne event» når Sponsor- og Eventprisen ble delt ut 4. mars. Juryen applauderte SpareBank 1 og Norges Skiforbund (NSF) Langrenn for å fokusere på utenforskap i samfunnet og for å ta tak i et samfunnsaktuelt problem med konseptet.

I Norge ønsker vi at idretten skal være for alle, men de økende kostnadene for utstyr og aktivitet ekskluderer mange ute fra fellesskapet.

– Vi synes prisen skal deles med de byttehelgansvarlige i alle bankene, de 100 klubbene som deltok, de 1000 frivillige som har engasjert seg, og de godt over 75.000 menneskene som solgte og kjøpte brukt utstyr, sier prosjektleder for Byttehelgen, Monica Evje i SpareBank 1 Utvikling.

Byttehelgen ble i november arrangert for femte år på rad av SpareBank 1-bankene, NSF Langrenn og klubber over hele landet, blant annet i stort format i Mjøndalshallen, da i samarbeid med Aron Skimarked.

Juryen lot seg imponere av hvordan SpareBank 1 tar tak i et svært samfunnsaktuelt problem blant det norske folk, samtidig som de setter fokus på gjenbruk og sirkulærøkonomi.

Vil at alle skal ha råd til å være med
Prisen er en årlig pris som deles ut av Sponsor- og Eventforeningen, og er en anerkjennelse for dokumentert, målrettet, strategisk og nyskapende arbeid med bruk av sponsing som kommersielt virkemiddel.

– Dette er stor stas. At vi blir anerkjent for jobben vi gjør med Byttehelgen, setter vi veldig stor pris på, sier digital redaktør i SpareBank 1 BV, Mats Løitegård.

– Våre undersøkelser før Byttehelgen viste at kostnader knyttet til idrett er en utfordring for norske familier. Hele én av tre familier opplyste at barna deres ikke blir introdusert for, eller blir tatt ut av idretten, grunnet økonomi og utstyr. Det er dette vi vil til livs når vi arrangerer Byttehelgen sammen med NSF Langrenn, avslutter han.

NSF Langrenn er veldig fornøyd med at Byttehelgen har nådd bredt ut i hele landet og er en synlig del av sponsoratet.

– Vi er utrolig stolte over å stå sammen med SpareBank 1 og motta prisen. Byttehelgen har bidratt til økt fokus på at brukt utstyr er bra og er med på å redusere kostnaden for svært mange familier. For oss er dette et fantastisk bevis på at vi også tar kostnadsutfordringer ved sporten vår på alvor, sier Emil Weberg Gundersen, markedsansvarlig i NSF Langrenn.

Hard konkurranse
Vinnerne av prisen ble valgt ut av en jury bestående av åtte personer med bred kompetanse og variert erfaring fra bruk av sponsing og event som virkemiddel. SpareBank 1 konkurrerte med blant andre OBOS og BAMA – og ikke minst DNBs «Familiedag».

Les mer om utdelingen og alle prisvinnerene her:

https://sponsorogeventforeningen.no/nyheter/vinnerne-av-aarets-sponsor-og-eventpriser-2020/

Hurra! 🇳🇴