Sikkerhet og svindel i koronatider

Hjemmekontor, sårbarhet, bekymring og frykt preger hverdagen til mange i disse koronatider. Dette er dessverre utmerkede forhold for de som vil svindle andre. 

Koronakrisen har endret hverdagen til hele Norges befolkning over natten. Mange sitter på hjemmekontor, og flere er bekymret for hva som vil skje fremover. Selv om vi hittil heldigvis ikke har sett mye spesifikk koronasvindel her til lands, er det viktig å være bevisst på at vi befinner oss i en svært spesiell situasjon – som svindlerne dessverre vet å utnytte. 

– Mange er ekstra sårbare på flere måter nå for tiden. For eksempel ser vi at folk som sitter på hjemmekontor oppfører seg annerledes når det gjelder å klikke på lenker her og der, særlig når det gjelder korona-kart, koronastatistikk og slike ting, forteller Håkon Foss Liverud i Digitale bedragerier ved avdeling for informasjonssikkerhet i SpareBank 1 Utvikling.

Utnytter folks behov for informasjon

Dinside.no skrev fredag 13. mars om en svindelmetode i Storbritannia, der svindlere utnyttet folks behov for informasjon om koronaviruset, ved å få dem til å klikke seg inn på et «koronavirus-kart» som viste spredningen av viruset. Kartet var i realiteten en programvare som var i stand til å stjele sensitive personopplysninger fra PC-ene til de som klikket på lenken.

– Vi har heldigvis ikke sett mye til dette i Norge enda, men vi oppfordrer folk til å være kritiske til hva slags lenker de klikker seg inn på, spesielt lenker i e-poster – til tross for det sterke behovet for informasjon.

– I tillegg ser vi at folk relativt ukritisk deler bilder av sitt hjemmekontor hos nettaviser og i sosiale medier uten å tenke på at skjermene de tok bilde av kan inneholde personopplysninger, enten om dem selv eller om kunder av bedriften de jobber for, sier Liverud. 

Spiller på frykt

Det er også mange som befinner seg i en økonomisk sårbar posisjon, på grunn av nedstenginger, permitteringer og generell usikkerhet. Dette kan føre til at man enklere lar seg lure av falske SMS-er og e-poster. 

– Dette kan være ting som man i utgangspunktet ikke ville latt seg lure av, men fordi man er i en usikker økonomisk situasjon og har et sterkt ønske om at det skal være reelt og noe man kan tjene penger på, lar folk seg lure allikevel, sier Liverud. 

Sosial manipulasjon av folk i sårbare situasjoner har lenge vært et effektivt virkemiddel for svindlere. Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) trakk i sin trusselrapport for 2020 frem sosial manipulasjon som en spesiell trussel for både privatpersoner og bedrifter. Sosial manipulasjon handler i bunn og grunn om å spille på folks følelser, for videre å lure dem til å oppgi personlige opplysninger du egentlig godt vet du skal holde for deg selv. Svindlerne kan forlede deg til å tro at de ringer fra banken din og få deg til å oppgi BankID-opplysninger, slik at de kan ta kontroll over kontoen din. 

– Det er sikkert mange nå som er i prosess med banken sin om å søke avdragsfrihet på lån eller liknende. Kommer det en henvendelse fra noen som utgir seg for å være nettopp banken din da, kan det hende man vil være «ekstra flink» og gjøre som de ber om, i håp om at ønsket blir innfridd, forteller Liverud. 

Skattemeldingen 

I tillegg blir skattemeldingen tilgjengelig for brorparten av oss i disse dager. Tradisjonelt er det mange svindlere som prøver å tilegne seg BankID-informasjon via falske SMS-er og e-poster når skattemeldingen rulles ut, så her gjelder det også å være OBS på hvilke opplysninger man gir fra seg. 

HÅKONS SEKS RÅD FOR Å AVVERGE KORONASVINDEL: 

  1. Ikke klikk på lenker i e-poster eller SMS-er. Manøvrer deg heller på egen hånd frem til nettbanken, Skatteetatens sider eller liknende. 
  2. Husk at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
  3. Husk på at du kanskje har lavere terskel for å opptre ukritisk når du sitter på hjemmekontor i stuen enn om du sitter på kontoret på jobb.
  4. Mange er i en økonomisk sårbar posisjon nå. Vær bevisst på at svindlere kan forsøke å utnytte dette. 
  5. Vær bevisst på at det kommer til å være mer svindelforsøk i omløp på grunn av at Skattemeldingene har blitt tilgjengelige.
  6. Sørg, som vanlig, for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.