mobilbanken

SpareBank 1 åpner mobilbanken for alle

Nye EU-regler for betaling blir en game changer for digitale banktjenester i Norge i 2019. SpareBank 1 vil gå lenger enn kravene, og har besluttet å åpne mobilbanken sin for alle – også konkurrentenes kunder.

Første til å åpne opp

Med 150 utviklere om bord, huser SpareBank 1 et av de største fintech-miljøene i bransjen. I tett samarbeid med brukerne, jobber de med å utvikle løsninger som gjør hverdagsøkonomien enklere for folk. Nå vil det som er rangert som Norges beste mobilbank i App Store, snart kunne brukes av alle – også de som ikke er kunder hos SpareBank 1.

– De fleste nordmenn er kunde i minst to banker, og må derfor forholde seg til flere ulike mobilbanker og apper. Snart åpner myndighetene for at man kan samle alle sine kontoer på ett sted – både i helt nye verktøy og apper, men også i andre bankers mobilbanker. Det unike med Sparebank 1s løsning vil være at man ikke trenger å være kunde hos oss for å ta den i bruk, sier ansvarlig for digitalbank i SpareBank 1, Thomas Allan Nygaard.

Hvorfor er dette nyttig?

Det nye EU-regelverket, kalt PSD2, trer i kraft i norsk drakt i løpet av 2019. Det regulerer betalingstjenester, og skal bidra til å fremme konkurranse, samt tilrettelegge for enklere og mer sømløse betalingsløsninger.

– For deg som bankkunde betyr dette først og fremst at det vil bli enklere å få oversikt over økonomien din. Du vil for eksempel kunne bruke mobilbanken til én bank, til å utføre betalinger og se saldo og transaksjoner fra kontoer i en annen bank, forklarer Nygaard.

Populær mobilbank

De siste årene har det vært en eksplosiv økning i bruk av SpareBank 1s mobilbank. I desember bikket den flere unike brukere enn nettbanken. Antall innlogginger i mobilbanken økte med 30 prosent i 2018.

Nygaard forklarer at de åpner mobilbanken fullt og helt for ikke-kunder så fort PSD2 trer i kraft, men vil allerede nå gi konkurrentenes kunder en smakebit.

– Vi ønsker selvsagt at flest mulig skal få øynene opp for mobilbanken vår, også før PSD2. Derfor lanserer vi allerede nå en løsning som blant annet lar SpareBank 1-kunder dele tilgang til sine kontoer med andre som ikke er kunder i dag. Dette er kun starten på mulighetene og nyhetene som vil komme fremover, forteller han.

Slik fungerer den nye tjenesten, steg for steg:
  • Logg inn i mobilbanken, velg en konto og trykk på «del kontoinformasjon»
  • Du taster inn fødselsdatoen og telefonnummeret til personen du ønsker å dele kontoinformasjonen med. Den andre personen vil så motta en link på SMS
  • Vedkommende kommer inn mobilbanken til SpareBank 1 i nettleseren og logger inn med fødselsnummer og telefonnummer for å bekrefte at de er den personen som du ønsker å dele kontoen med
  • Etter vedkommende har logget inn, får de se SpareBank 1 sin mobilbank og kontoen som ble delt med dem. Videre kan de trykke på kontoen for å sjekke saldo og inn- og utgående betalinger.
  • Personen du deler kontoen med får ikke mulighet til å overføre eller betale med kontoen.

 

Les også: Mobilbanken med flere funksjoner

 

Skaff deg mobilbank hos oss