Datter og far er glad i SpareBank 1 banken

SpareBank 1 kåret til mest bærekraftige merkevare i finans

Av alle varemerkene i norsk bank- og finansbransje er det SpareBank 1 som oppfattes av forbrukerne som det mest bærekraftige. Det viser 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index.

– Det at forbrukerne oppfatter SpareBank 1 som den mest bærekraftige banken er både en stor ære og en stor inspirasjon. Vi bygger på en 200 år lang sparebanktradisjon, der et av formålene var å gi tilbake til samfunnet. Den er vi stolt av, sier Karoline Bakka Hjertø, bærekraftsansvarlig i SpareBank 1 Østlandet.

Hun mottok utmerkelsen på vegne av SpareBank 1-alliansen, og forklarer at hun får stor motivasjon av prisen.

– I dag står vi overfor store utfordringer innen samfunn, klima og miljø, som vi som banker må være med å løse. Denne prisen er en inspirasjon til å brette opp armene og jobbe enda hardere, sier hun.

SpareBank 1 er i selskap med blant andre Tine, som topper den nasjonale rankingen på tvers av bransjer, og andre sterke merkevarer som Stormberg, Statkraft, NSB, Tesla, Telenor og Gjensidige. Selskapene som i størst grad har styrket omdømmet sitt som bærekraftige varemerker siden 2018 er Clarion Hotels, Tine og Cubus.

Selskapene som har svekket omdømmet sitt mest, er Tesla og reiseselskapet Solia. Sist på listen kommer butikkkjeden Accessorize.

Om kåringen

Sustainable Brand Index™ er Skandinavias største varemerkeundersøkelse om bærekraft. Undersøkelsen har blitt gjennomført siden 2011, og den dekker de største varemerkene i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Merkene blir valgt på grunnlag av markedsandeler, omsetning, antall ansatte og generell varemerkebevissthet.

Totalt består undersøkelsen av over 750 merkevarer, og i 2019 har i alt rundt 50 000 respondenter blitt intervjuet i Norden og Nederland. 7700 i Norge, 18600 i Sverige, 7400 i Danmark, 10300 i Finland og 6000 i Nederland. Målgruppen for studiene er personer mellom 16 og 70 år i de ulike landene. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i landene. Intervjuene ble gjennomført i januar–mars 2019. Her kan du se hele listen over årets vinnere.

Norge har den mest positive utviklingen av alle landene

For tredje året på rad, arrangeres Nordens største undersøkelse på bærekraft i Norge. Også i 2017 var SpareBank 1 på toppen i sin bransje. I år er banken på 62.plass av totalt 233 bedrifter i Norge, men på topp i sin bransje.

Bærekraftsavnsvarlig tror en av hovedgrunnene er gode relasjoner.

– Innen bank så skjer det enormt mye. Vi har ikke vært de som har vært fremst, men jeg tror en av grunnen til at vi vinner er at vi har vært en sparebank som har vært nær kunden lenge. Vi har gitt tilbake til lokalsamfunnet lenge, forklarer hun.

Hun er en av mange nordmenn som er sterkt engasjert i bærekraft. Ifølge en rapport fra Sustainable Brand Index, diskuterer 64% av oss bærekraft med familie og venner. 61% av oss er optimister og tror at vi kan løse klimakrisen.

Omkring halvparten av norske forbrukere er overbevist om at forbruk er det viktigste med tanke på klimakrisen, og at ansvaret ligger på den enkelte.

Ifølge grunnlegger Maria Kausits, er Norge i ledelsen når det kommer til bærekraft.

-Norge har den mest positive utviklingen av alle landene i år. Forbrukere er vesentlig mer interessert i bærekraft nå enn i tidligere år, og snakker mer om det. Grunnene varierer, men bærekraft-kommunikasjon og fokus fra bedrifter og staten, har vært avgjørende for denne positive utviklingen, sier hun.