banker åpner opp

Banker åpner helt nye muligheter for norske bankkunder

Med de nye reglene som trer i kraft 14. september skjerpes konkurransen mellom banker om å levere de aller beste digitale bank- og betalingstjenestene. Se hva dette betyr for deg.

– Nå åpnes det en rekke spennende muligheter for norske bankkunder. Endringene er gode nyheter for alle som ønsker seg en bedre oversikt over hverdagsøkonomien, sier Thomas Allan Nygaard, leder for digitalbank i SpareBank 1 Utvikling.

Han viser til at Norge har innført deler av EU-direktivet om betalingstjenester, også kalt PSD2. Fra 14. september gir dette deg som bankkunde rett til å gi andre banker og godkjente selskaper tilgang til din kontoinformasjon, slik at de kan utføre tjenester på dine vegne. Men hva betyr egentlig dette i praksis?

Alt på ett sted

Både SpareBank 1 Gudbrandsdal, andre banker og andre godkjente selskaper, såkalte tredjeparter, kan tilby de nye tjenestene. Dette innebærer først og fremst å gjennomføre betalinger og samle kontoinformasjon på tvers av banker og kundeforhold.

– De fleste av oss er kunde i flere enn én bank. Nå trenger du ikke lenger å forholde deg til massevis av nett- og mobilbanker eller andre betalingsløsninger, men kan samle alt på ett sted – i den appen eller løsningen du liker best, forklarer Nygaard.

Dette betyr for eksempel at du som kunde hos SpareBank 1 Gudbrandsdal vil kunne hente inn, få oversikt over og betale fra kontoer i andre banker i vår mobilbank. Dette vil i første omgang inkludere norske og nordiske banker, men på sikt også banker i resten av Europa.

Vær kritisk

Selskaper som ikke er banker kan også tilby slike tjenester. Dette kan være selskaper som Facebook og Google, men helt nye aktører vil også se dagens lys. I likhet med bankene er disse pliktige å sikre at brukernes personlige sikkerhetsinformasjon ikke blir tilgjengelig for andre, og de vil være underlagt tilsyn fra Finanstilsynet, Datatilsynet og Forbrukertilsynet. Likevel er det viktig å være kritisk til hvem du deler din kontoinformasjon med, mener Nygaard.

– Før du gir andre aktører enn banken din tilgang til din kontoinformasjon, er det viktig å sette deg grundig inn i hvem du gir fullmakt til, og hvordan de ivaretar dine personopplysninger, sier han.

Slik ivaretar SpareBank 1 Gudbrandsdal dine personopplysninger

Dette blir nytt i SpareBank 1s nett- og mobilbank etter 14. september

1. Kontoinformasjon

Du vil kunne hente inn konto- og transaksjonsinformasjon fra de fleste andre norske banker, samt utvalgte nordiske banker. Vi vil fortløpende utvide antall europeiske banker basert på etterspørsel.

2. Betaling

Du vil kunne utføre betalinger fra kontoer som du har hentet inn fra andre banker.

3. Tilgangsoversikt

Du vil kunne se og administrere alle tilganger du har gitt under «innstillinger». 

Les også: SpareBank 1 åpner mobilbanken for alle

Kontaktperson

Alf-Asbjørn Berge
Fagansvarlig betalingsformidling i SpareBank 1 Gudbrandsdal
Telefon
E-post