Svindel

SpareBank 1 advarer mot ny type svindel

Flere bankkunder har blitt utsatt for og en ny type telefonsvindel den siste tiden. Manipulativ og skremmende sofistikert, mener SpareBank 1 Gudbrandsdal. Her er rådene for å avverge slike svindelforsøk.

Den siste tiden har SpareBank 1-bankene sett en betydelig økning i antall svindelforsøk mot norske bankkunder. Det er spesielt to svindelmetoder som utpeker seg.

Den ene typen svindel vi ser, er det vi kaller «real time phishing». Dette er svindelforsøk på e-post, der du gjerne får beskjed om at kortet ditt er blokkert eller at du må verifisere data – for eksempel telefonnummeret ditt. Trykker du på linken får du beskjed om å taste inn kortinformasjon, for eksempel kortnummer og utløpsdato – og dermed har svindlerne kontroll over kortet ditt, forteller Anna Rønning, teamleder for Digitale bedragerier ved avdeling for informasjonssikkerhet i SpareBank 1 Utvikling.


Rønning forteller at denne formen for svindel er svært vanlig, men allikevel vanskelig å stoppe, fordi svindlerne hele tiden lager nye domener – altså at de stadig endrer både e-post- og nettadresser. Hun oppfordrer alle som få en slik e-post om å ta kontakt med banken sin.

Varsling om nye domener og svindelforsøk er viktig informasjon for oss. Vi jobber aktivt med å motvirke og stoppe phishing, og dette arbeidet blir enklere for oss når kundene melder fra om mistenkelig aktivitet, sier hun.

Rammer særlig de eldre

Det er imidlertid den nye typen telefonsvindel som bekymrer SpareBank 1 Gudbrandsdal mest. Dette er svindlere som benytter seg av særlig manipulative metoder, som kan være vanskelige for kunden å avsløre. Svindlerne tar kontakt på telefon – tilsynelatende fra bankens telefonnummer. De retter seg ofte mot eldre personer.

De går bevisst på folk de tror har mye penger på konto, og som er ekstra sårbare for svindel – slik eldre mennesker dessverre ofte kan være, sier Anna Rønning.

Disse svindlerne utnytter noe av det viktigste vi har som bank, nemlig folks tillit. At de i tillegg peker seg ut en særlig sårbar gruppe, gjør dette ekstra trist og alvorlig, sier hun

Følger et mønster

Det er flere særtrekk ved den nye formen for svindel, ifølge SpareBank 1. De kriminelle har gjerne såkalt «spoofet» bankens nummer, slik at det ser ut som de ringer fra bankens kundesenter. I tillegg snakker de godt norsk, og de oppgir typiske norske navn.

Summene de trekker fra konto er også veldig like, ifølge Anna Rønning. I de tilfellene som er registrert i SpareBank 1 har summene ligget på 100 000-250 000 kroner. I mange tilfeller oppdager kunden svindelen for sent, og pengene har rukket å forsvinne.

Vi ser at pengene først overføres til andre norske banker, men også svenske. Det skjer veldig fort, og bare i løpet av noen få minutter spres pengene videre – gjerne til tre-fire andre banker. Dette gjør det vanskelig å spore pengene, forteller Rønning.

Hun oppfordrer alle som mistenker at de kan ha blitt utsatt for svindel om å kontakte banken sin umiddelbart. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

Nordisk samarbeid for å stoppe svindlerne

Rønning forteller at alle de nordiske bankene samarbeider tett med Nordic Financial CERT, finansnæringens brannkorps mot internettkriminalitet i Norge, og at de sammen forsøker å få en oversikt over de ulike svindelsakene de siste ukene.

Vi melder inn alle saker til Nordic Financial CERT. Vi har løpende dialog med de ulike bankene i Norden, spesielt med Sverige – der de har rapportert om denne type svindel noen måneder lenger enn det vi har i Norge. Vi oppfordrer også alle som blir svindlet til å anmelde saken til politiet, sier hun.

Hun minner om viktigheten av å aldri oppgi koder og passord til noen.

Det er viktig for oss å understreke at banken ber om kode og passord kun der du selv aktivt gjør en handling – enten om det er betaling ved netthandel eller i nettbanken. Slike forespørsler blir aldri sendt ut fra bank per e-post eller telefon, aldri uten at kunden selv har initiert det – og ikke minst aldri under dekket «vi har oppdaget svindel, og du må oppgi kode».

SpareBank 1s råd for å avverge svindelforsøk
  1. Aldri oppgi kontoinformasjon, bankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
  3. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.
  4. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  5. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.
  6. Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger som Verified by Visa eller Mastercard SecureCode.

Les: Sammen forebygger vi hvitvasking

Slik foregår den nye svindelformen

Et typisk scenario er en eldre mann eller kvinne som får en telefon, tilsynelatende fra SpareBank 1 Gudbrandsdals telefonnummer eller et skjult nummer. Svindleren sier at kunden har fått innvilget et lån – gjerne i en bank som kunden ikke har et forhold til. Når kunden sier at han eller hun ikke har søkt om lån eller at de er kunde i en annen bank, avslutter svindleren samtalen. Etter litt tid vil kunden få en ny telefon fra noen som utgir seg for å være kundens faktiske bank, som skal ordne opp i misforståelsen. De ber om kontopplysninger, slik som kortnummer, BankID, passord og liknende. Bare minutter senere forsvinner det penger fra kundens konto.

Les mer om svindelforsøk på e-post

Les også: Unngå å bruke trådløse nettverk