dame utsatt for svindelforsøk

Pass på – svindlere utgir seg for å jobbe i bank

Svindelforsøk: Den siste tiden har det blitt rapportert inn flere hendelser rundt om i Norge hvor svindlere utgir seg for å jobbe i bank.

Ved å ta direkte kontakt med kunder forsøker de kriminelle å villede folk til å gi fra seg personlig informasjon som kontonummer, personnummer, passord og annen kontoinformasjon. Vi i SpareBank 1 Gudbrandsdal har ikke fått noen tilbakemeldinger om denne typen svindelforsøk gjelder våre kunder, men vi ønsker å advare mot det.

Det er viktig å presisere at vi som bank ikke vil ta direkte kontakt med kunder for å be om slike opplysninger. Opplever man å bli kontaktet av personer som hevder å representere banken er det viktig å ikke oppgi personlig informasjon. Om du tror du har blitt utsatt for svindelforsøk er det viktig at du tar kontakt med banken umiddelbart. Vårt kundesenter når du på telefon 915 02095.

Les: Ber alle legitimere seg med pass

Svindelforsøk på sms

Fisking («Phishing») etter informasjon, slik som passord, kortinformasjon og personopplysninger, er en velkjent trussel som ofte foregår på e-post. Phishing via SMS, såkalt «SMiShing», blir stadig mer vanlig. Det er ofte slike svindelmeldinger inneholder en lenke til en nettside hvor svindlerne prøver å samle inn din private informasjon.

Svindelforsøk på e-post

Med jevne mellomrom mottar nordmenn svindel-epost. Kriminelle sender ut e-post der de ber deg om å oppgi sensitiv informasjon. Svindlerne prøver å lure deg ved at den e-posten du mottar ser ut som den kommer fra avsender som du har et tillitsforhold til som f.eks banken, nettbutikker, ulike markedsplasser og lignende.

Les også: Sammen forebygger vi hvitvasking

Kontaktperson

André Winje Arntzen
Samfunnskontakt i SpareBank 1 Gudbrandsdal
Telefon
E-post