Nå er koding av egen mobilbank det nye håndverket å mestre på hjemmebane.

Nå kan du skreddersy din egen mobilbank

Har du mestret bygging av platting, dekkskift og opplegging av bukser? Nå er koding av egen mobilbank det nye håndverket å mestre på hjemmebane.

– Personlig klient gir bankkunder muligheten til å lage apper som er tilpasset deres økonomiske behov. Kort sagt lar vi folk gjøre sin egen bankhverdag lettere, sier Christian Fjestad, leder for innovasjon i SpareBank 1 Østlandet (bildet).

Med lanseringen av Personlig klient kan privatkunder i SpareBank Østlandet og andre SpereBank 1-banker nå bruke bankens åpne API-er for å hente ut informasjon om sine kontoer, tilhørende transaksjoner og kort.

Tilpass dine egne løsninger

– Flere kunder har lyst til å tilpasse sine egne løsninger i større grad, og nå lar vi dem gjøre nettopp dette, forteller Fjestad.

Med Personlig klient og SpareBank 1 sine API-er kan du for eksempel lage en app som gir deg varslinger når du har et bestemt antall kroner igjen på konto. Du kan også bruke appen til å analysere ditt eget kjøpsmønster. Handler du for eksempel mer når det regner ute? Appen du utvikler ved hjelp av Personlig klient, vil inneholde dine kundedata og din kontoinformasjon. Den kan derfor ikke publiseres i AppStore, eller på andre delingsplattformer.

For deg meg utviklingsteft

– Det kreves litt teft med utvikling og koding for å utnytte Personlig klient til det fulle, men man kommer langt også med nysgjerrighet. Det er aldri for sent å lære seg noe nytt, mener Fjestad.

– Dette er nok aller mest interessant for dem som synes at utvikling og koding er spennende, og som har litt erfaring med å utvikle apper. Vi håper dette skal bidra til interesse og engasjement, og at det vil bli en del av mange initiativer som kommer av at vi tilpasser oss en mer åpen bankverden med PSD2 og «open banking», avslutter Christian Fjestad.

Hva kan man bruke Personlig klient til?
Som privatkunde i SpareBank 1 Østlandet kan du nå bruke bankens åpne API-er for å hente ut informasjon om dine kontoer, tilhørende transaksjoner og kort. Denne informasjonen kan du blant annet bruke til å utvikle en app med ulike funksjoner.

Hvilke data kan man få tilgang til?
Du får kun tilgang til bankens åpne API-er og din egen konto- og bankinformasjon.

Hvor mye teknisk kompetanse kreves?
Du må ha en relativt høy teknisk kompetanse, men kan også komme langt med nysgjerrighet og lærevillighet.

Hva er API?
API kommer fra «Application Programming Interface». Dette er et grensesnitt i en programvare som gjør at spesifikke deler av programvaren kan aktiveres fra en annen programvare.

Hvor finner man Personlig klient?
Personlig klient er tilgjengelig som et menyvalg i SpareBank 1-alliansens utviklerportal: developersparebank1.no. Der registrerer du deg og får tilgang til API-ene våre, og din informasjon.