Vi heier på HidePark UB

​I beinhard konkurranse om tittelen «Beste Ungdomsbedrift» under NM vant HidePark UB med god margin. Det betyr at trønderne skal representere Norge i Europamesterskapet for unge entreprenører.

HidePark UB tilbyr geniale og nedfellbare sykkelstativ som gjør det mulig for bil og sykkelparkering og kombineres, noe som kan gi parkeringshusene økte inntekter.

En løsning for å dekke et økende behov

I løpet av de siste fem årene har antall syklister i Trondheim økt med over 50 prosent, og i dag gjennomføres det rundt 40.000 sykkelturer daglig. Behovet for sykkelparkering er økende, men høye krav til sykkelstativ og dyr arealpris gjør det vanskelig å finne gode løsninger.

HidePark UB har utviklet et nedfellbart sykkelstativ. Ved å plassere sju sykkelstativ i et parkeringshus vil man kunne få til en løsning hvor bil- og sykkelparkering kombineres. I tillegg til SpareBank 1 SMN er Miljøpakken, Trondheim Parkering og Trondheim kommune blant samarbeidspartnerne.

– Vi har utviklet et unikt produkt som gir en enkel, trygg og brukervennlig kombiparkering hvor bilistene fremdeles har mulighet til å bruke parkeringsplassen når den ikke brukes av syklister. Syklistene får ved å parkere i parkeringshus mulighet til å parkere under tak, låse rammen og eventuelt å overvåke sykkelen, forteller daglig leder Leonora Leine Skorpen.

Veien mot Europamesterskapet

– Vi var helt sikker på at vi ville jobbe med noe som var bra for miljøet, og sykkel ble dermed neste tanke. Denne løsninger tror vi er både miljøvennlig og lønnsom for de som implementerer den. Produktet passer like godt i resten av Europa som i Norge, så vi håper det går godt i EM, sier Leonora Skorpen, daglig leder i HidePark UB.

Veien mot EM krever likevel en del midler, for å forbedre/spisse presentasjon, forbedre markedsføringen osv. – Vi gleder oss over å kunne gi dem støtte på veien, og synes det var naturlig å bidra med midler i dette tilfellet, forteller banksjef Tor Inge Skjøtskift som jobber med bankens gavefond

Sterk begrunnelse fra juryen

NM for ungdomsbedrifter avholdes årlig i regi av Ungt Entreprenørskap. 74 av årets 2 000 ungdomsbedrifter var kvalifisert til den nasjonale finalen gjennom lokale messer.

En ungdomsbedrift startes, driftes og avvikles av elever med lærer som veileder og med en mentor fra næringslivet. Elevene utvikler forretningsideene selv, de produserer og markedsfører varene og tjenestene, de utarbeider budsjetter og fører regnskap – og sist, men ikke minst; de jobber sammen i team for å oppnå resultater.

HidePark UB vant i år den gjeveste kategorien av dem alle, på bakgrunn av denne begrunnelsen:

”Ungdomsbedriften har satt miljøutfordringer i sentrum. I nært samarbeid med sentrale, lokale aktører har de utviklet et funksjonelt og brukervennlig produkt som overbeviser juryen. Elevene har gjort en grundig vurdering av behovet i markedet, har satt samarbeid i fokus på en forbilledlig måte og er bevisste på verdien av læringsprosessen de har vært gjennom. Juryen er imponert over det brennende engasjement og den grunnleggende troen på eget produkt. Et treffende navn med en illustrerende logo setter prikken over i’en», heter det i begrunnelsen fra juryen.

Innovasjon og nyskaping er fremtiden

– Det er flinke folk og gode idéer som gir Trøndelag sitt største fortrinn. Og vi tror det er viktig at næringslivet fortsetter å tilrettelegge best mulig for at slikt skal kunne vokse opp og frem, sier Skjøtskift. – Å ha hjerte for regionen betyr at vi må gi næring til det som kan spire og gro. Går det bra med regionen, så går det bra med oss.

SpareBank 1 SMN har over tid hatt et nært samarbeid med Ungt Entreprenørskap (UE). Sammen har vi kjørt et opplegg hvor vi lærer barn og unge i skolen om økonomi, og vi har vært engasjert i mange regionale tiltak som UE står bak. Banken tilbyr også fordeler for elev- ungdoms- og studentbedrifter gjennom UE Trøndelag. Hvert år deler banken ut en rekke stipender, og støtter flere prosjekter.

Hvilke fordeler har Ungt Entreprenørskap?

HidePark introduserte i dag løsningen sin for bankens ansatte. Produktet ville passe utmerket i vår parkeringskjeller også, smilte de.