Roses for å ta opp kampen mot farlig boliggjeld

SpareBank 1 SMN innførte nye regler for boliglån slik at kundene ikke skal pådra seg ulevelig høy gjeld. Nå belønner Forbrukerrådet innsatsen.

Se for deg at du har funnet drømmeboligen og vil smelle til med et bud langt over prisantydning. Det kan være lett å glemme at man ikke bare skal bo – men også leve.

Da er det godt å ha rådgivere i banken som kan minne deg på nettopp dette. Derfor innførte SpareBank 1 SMN regelen om at kunder som byr mer enn ti prosent over prisantydning må dekke det med egne sparepenger. I tillegg innførte banken en annen regel om at ingen skal få mer enn 5,5 ganger mer i lån enn egen bruttoinntekt.

Siste åtte år har Forbrukerrådet delt ut tre roser til personer eller bedrifter som har gjort en innsats for forbrukerne. Torsdag kom de på besøk hos SpareBank 1 SMN for å gi to roser i gave: Én for arbeid rettet mot forbrukerne, og én for å jobbe mot den skumle trenden med budrunder.

Har fått mange nye kunder

– SpareBank 1 SMN har gjort noe som påvirker markedet i en forbrukervennlig retning. Boligprisene i Norge har økt kraftig, og banken har tatt ansvar for å gi folk en stabil økonomi, sa regiondirektør i Forbrukerrådet Midt-Norge, Roger Helde.

Endre Jo Reite jobber som privatøkonom og konsernbanksjef i SpareBank 1 SMN. Han innrømmer at banken var spent på hvordan kundene ville reagere på de nye reglene. Ville de vise fingeren og finne ny bank?

– Vi måtte risikere noe kommersielt for å gjøre det vi mener er riktig, sier Endre Jo Reite.

Selv om et fåtall kunder har byttet bank, har faktisk antallet nye kunder økt. Kanskje fordi mange mener ærlige rådgivere er viktigere enn å få et lån som er vanskelige å leve med?

– Flere bør følge etter

I norske husholdninger har gjelden firedoblet seg siden år 2000. Stadig oftere tar nordmenn med store gjeldsproblemer kontakt med Forbrukerrådet – mange av dem er ungdom.

– Vi er bekymret for at gjelden fortsetter å øke på grunn av den høye temperaturen i boligmarkedet. Håpet vårt er at andre banker viser ansvar slik SpareBank 1 SMN gjør. Trenden må snus, sier Jorge Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet.