Carma ble årets kremmer

Klesbutikken Carma hadde mest lønnsom vekst i 2015 i Trondheim og omegn. Nå ønsker de å utvide konseptet og åpne butikker i flere storbyer. 

Carma selger moteklær for damer via sitt utsalg i Dronningens gate i Trondheim samt via egen nettbutikk, og sysselsetter i alt elleve  ansatte. Omsetningen har økt jevnt og trutt siden de flyttet inn i nye lokaler i 2011, og hadde mest lønnsom vekst i Trondheim og omegn i 2015. Daglig leder i Carma, Hilde Wedø var utrolig stolt da hun mottok prisen som Årets kremmer.

– Vi på Carma er utrolig stolte av å motta prisen. Vi jobber bevisst med å holde konseptet Carma spennende og innholdsrikt. Bransjen er utfordrene og vi har mange flinke konkurrenter. Dette betyr ekstremt mye for hele teamet. Det ligger mye hardt arbeid bak, så dette er en utrolig hyggelig pris å motta, sier Wedø som eier Carma sammen med kleskonsernet Retro.

Nåløyet i Årets kremmer er trangt. Det kreves en vekst på minst 20 prosent siste tre år og med positive resultat. I regnskapsåret 2015 innfridde 19 lokaleide handelsbedrifter i Trondheim og randkommune disse kravene. Det vitner om tøff konkurranse om kundene i og rundt Trondheim. Likevel er det en oppgang fra fjorårets kåring med to bedrifter.

Åpner nye butikker

Wedø profilerte seg tidlig i sosiale medier og er blitt en av de meste leste motebloggerne her i landet. Dette har også gitt seg utslag i Carmas omsetning, hvor ca. 50 prosent kommer via nettbutikken. Nå ønsker Carma å utvide konseptet, og åpne butikker i andre storbyer.

– Vi vil åpne i de største byene, Oslo, Bergen og Stavanger. Oslo er byen vi har flest kunder fra på nett. Vi må ta med konseptet vi har bygd opp i Trondheim til neste by, sier Wedø.

Hun har foreløpig ingen dato for når hun vil åpne én eller flere nye butikker, men ønsker å åpne den første i 2017.

Ønsker å inspirere

Årets kremmer er basert på objektive kriterier med innleverte regnskap i Brønnøysundregistrene som eneste fasit. Rangeringen er gjort fra lønnsom vekst siste tre år (2013-2015), og gjelder for detaljhandel bransjen med unntak av motorvogn. Rangeringen er gjort ut fra omsetningsveksten i fjor. Konsernsjef i Sparebank 1 SMN, Finn Haugan, er imponert over hva Carma har fått til.

– Hilde Wedø går foran og viser vei for andre. Gjennom Årets kremmer ønsker vi nettopp å gjøre stas på de som lykkes aller best, til inspirasjon for alle handelsdrivende, sier Haugan.

I Trondheim og omegn ble prisen første gang vunnet av Brando Kids som eies av familien Angen. Samme familie sto bak Årets kremmer 2013, nemlig GW Norge. Året etter vant Synsam Brillesalongen på Melhus, mens Bogart.cosmo gikk til topps i fjor.

Les alt om Konjunkturbarometeret her!