Skjerfene er et symbol på varme og inkludering

Mange gruer seg til jul. Det ønsker Kirkens Bymisjon å gjøre noe med, og oppfordrer alle til å kle seg med oransje skjerf i tiden fremover.

Kirkens Bymisjon har hengt skjerf over hele byen som et symbol på et varmt og inkluderende samfunn. Skjerfene er strikket av tusenvis av mennesker over hele Norge som ønsker at vi står skulder i skulder i en førjulstid som er tung for mange.

– Vi er overveldet og rørt over at så mange har tatt seg tid til å strikke skjerf. Det viser at det finnes mye omtanke i samfunnet vårt, sier næringslivskontakt Kari Lian i Stiftelsen Kirkens Bymisjon Trondheim.

Men har du hørt hvordan de oransje skjerfene oppsto?

For seks år siden hang en hobbybutikk i Oslo ut ullplagg for å vise frem norske håndverkstradisjoner. De oppdaget at et ullplagg ble tatt ned og brukt i løpet av natten, og hengt opp igjen grytidlig neste morgen. Det viste seg å være en hjemløs som brukte det til å varme seg.

Det ga ideen om et samarbeid med Kirkens Bymisjon, og året etter hang de ut hjemmestrikkede oransje skjerf i Oslo sentrum. Det oransje skjerfet er Norges varmeste skjerf; når du tar det på deg blir du nemlig ikke bare fysisk varm. Du signaliserer også at du er for et varmere samfunn.

Hjallis er en av forbildene som ikler seg oransje skjerf under aksjonen.

Hjallis er en av forbildene som ikler seg oransje skjerf under aksjonen.

Deler ut 10.000 skjerf

Oransje skjerf-stuntet startet med å være en Oslo-aktivitet med 300 skjerf i 2012. I 2015 hadde antallet steget til 3500, og hele landet hadde kastet seg på skjerf-bølgen. I år er målet å dele ut 10.000 skjerf over hele landet.

– Engasjementet rundt de oransje skjerfene har tatt helt av over hele landet. Det er fantastisk, sier Kari i Bymisjonen.

Men muligheten til å bidra til et varmere samfunn tar ikke slutt. Du kan gjøre Norge varmere ved å glede mennesker fra rus- og gatemiljøet. Med blant annet middager og et godt og trygt sted å spise via SMS.

For stuntet har siden oppstarten skjedd på samme dag som Kirkens Bymisjon starter juleaksjonen «Gled en som gruer seg til jul».For mange forbindes ikke jula med glede. Bare i fjor oppga 125.000 personer at de gruet seg til jul. Blant mennesker fra rus- og gatemiljøene er førjulen og julehøytiden ofte en smertelig påminnelse om ensomhet, brutte familierelasjoner, fattigdom og følelsen av å «stå utenfor».

– Symbolikken i aksjonen er å minnes de som ikke har egen familie, de som har mistet noen som sto dem nær eller de som opplever ensomhet i jula, forteller Kari.

Ved å gi middager og et sted å spise i fellesskap med andre, kan du glede mennesker fra rus- og gatemiljøene. I et varmere samfunn er det færre som gruer seg til jul. Støtt juleaksjonen GLED EN som gruer seg til jul – og gjør Norge noen grader varmere.

Gled en som gruer seg til jul

Hvert år bevilger SpareBank 1 SMN inntil 50 prosent av overskudd etter skatt og utbytte til allmennyttige formål. Og har over tid vært stolt partner av Kirkens Bymisjon i Trondheim.

Mange gode kolleger i SpareBank 1 SMN har nistrikket skjerf i lunsjpauser og på fritiden i hele høst.

Mange gode kolleger i SpareBank 1 SMN har nistrikket skjerf i lunsjpauser og på fritiden i hele høst.