– Husbrann er marerittet du frykter, men som du tror du aldri vil oppleve

Familien Eriksen-Amores hadde bodd på det idylliske småbruket i Gauldal et halvt år da store deler av hjemmet ble ødelagt i husbrann. De fryktet at mye var lagt i ruiner, og forestilte seg skyhøye utgifter og hardt arbeid i lang tid.

Den dagen vi fikk komme på besøk for å intervjue Linda Eriksen og hennes familie var det ren idyll på det lille småbruket Rønningen utenfor Hovin i Gauldal. En kaldblodshest og en shetlandsponni latet seg i sola, mens hunden Martin løpte fritt på tunet.

Inne i den hvitmalte boligen var det derimot mindre koselig. Det var rett og slett lite som minte om et hjem, etter at veggene ble revet, rommene ribbet for møbler og taket ble svartmalt av flammer. Husbranner setter synlige spor – men også usynlige.

– Dette er marerittet du frykter, men som du innerst inne tror du selv aldri vil oppleve, sier Linda Eriksen.

Skulle bare smelte litt smør

Linda Eriksen viser frem det som igjen skal bli et kjøkken etter husbrann.

Det er onsdag formiddag tidlig i juni, og Linda sysler hjemme sammen med mamma Anne-Mari. De har nettopp satt brøddeigen, og venter ferske fristelser til lunsj.

– Vi skulle smelte litt smør i en kasserolle, og jeg gikk ut en tur mens mamma kokkelerte. Jeg var i ferd med å gå inn igjen, da jeg plutselig fikk et sjokkerende syn gjennom kjøkkenvinduet, forklarer Linda.

Kasserollen spyr ild opp til taket, og gjør at kjøkkenet bare på et par sekunder er blitt til et livsfarlig flammehav.

Brannmannskapet sa det var flaks at det gikk så bra

Mens stadig tettere røyk siver ut i huset, klarer Linda og Anne-Mari, som ved et mirakel, å drepe brannen.

Brannmannskapet som kommer til stedet kaller det flaks at flammene ikke spredte seg til andre bygninger. Også Linda og Anne-Mari var heldige, som kom fra det hele uten skader. Men huset kan ikke repareres med skureklut og maling.

Hva gjør man ved husbrann?

– Jeg har aldri opplevd noe lignende før, derfor ringte jeg dere, som er forsikringsselskapet mitt, for å få hjelp. Jeg var helt forvirret, og lurte på hva i all verden jeg skulle gjøre nå, forklarer Linda.

Svaret hun fikk, var over hennes forventning:

– Du skal ikke gjøre noe, utenom å ta vare på deg selv og familien. Vi fikser alt, sa behandleren på skadeoppgjør.

Umiddelbar hjelp på stedet og forsikringspengene på konto etter to dager

Et par timer etter at hun hadde ringt, stod både brannskadeeksperter fra Polygon og takstmann på tunet.

– Jeg hadde aldri drømt om at det skulle gå så smertefritt. Jeg var fortsatt i sjokk, og kunne ikke vært mer takknemlig, sier Linda.

Polygon begynner skadebegrensning med det samme, mens takstmannen bestemmer hva som må kondemneres: Bilderammer, puter, pledd og de fleste møbler – alt sendes til skraphaugen.

Linda får seg nok en overraskelse da hun oppdager at forsikringspengene står på kontoen etter kun to virkedager. Alt som måtte kondemneres var erstattet med penger, og oppussingen av hele andre etasje og store deler av første kunne starte tvert.

Tiden etter brannen

Inntil de er ferdige å pusse opp, skal Linda, samboeren, deres to barn og Anne-Mari bo hos naboen. Der ble de tatt inn i varmen med det samme.

– Den dramatiske brannen har gitt meg mye ny lærdom, og da først og fremst at omtenksomme hjelpere og gode forsikringer er mer enn gull verdt.

Delte opplevelsen på Facebook

Forsikringsselskapet vårt er godt vant med å håndtere saker som dette, husbrann er dessverre noe som fremdeles forekommer relativt ofte. Det vi likevel ikke er vant til er å få så mye kjærlighet som det vi gjorde da Linda delte sin takk til oss på sosiale medier.

Alle som jobber i SpareBank 1 brenner for å skape gode kundeopplevelser, og da er det lite som varmer så mye som å høre om fornøyde kunder. Meldingen Linda skrev, og kommentarene som fulgte, har blitt delt i hele organisasjonen, og har skapt mye glede. Det gir oss enda mer motivasjon, for å fortsette å ha de mest fornøyde kundene både før og etter skade.

Ikke bare forsikring

Seksjonsleder og skadeforebygger i SpareBank 1 Forsikring, Therese Nielsen, er glad for at familien fra Hovin fant trøst og støtte hos banken i den traumatiske hendelsen.

– Vi vet hvor dramatisk en slik situasjon er, og har derfor et profesjonelt apparat for å hjelpe kunden. Hos oss kjøper du ikke bare forsikring – du kjøper trygghet, sier Nielsen.

Sjekk pris på husforsikring