Er 2018 det vanskeligste året for å bytte bil?

De fleste husholdninger i Midt-Norge er i dag avhengig av bil. Distansene kan være lange og kollektivtilbudet er i mange tilfeller ikke tilstrekkelig. Bil er derfor viktig for å få hverdagen til å gå opp, og det er en vesentlig post i familiebudsjettet.

Vi står ovenfor et skifte i bilverdenen, og det meste vi kjenner er i ferd med å endres. Vi kjøper bruktbiler uten å prøve de først, leier framfor å eie, bestiller biler på nettet uten å ha snakket med bilselger først – og vi har totalt endret på hvilke biltyper vi kjøper. El- og hybridbilrevolusjonen er over oss, godt hjulpet av politikernes endringer i avgiftssystemet.

Nybilstatistikken for 2017 viser at hver fjerde nye bil er en nullutslippsbil. På topp ti listen over de mest solgte bilmodellene er sju av ti biler «elektrifisert» – enten som ren elbil, eller som hybridbil/ladbar hybrid.

Kostnaden kommer frem når du selger bilen

Bil nevnes ofte som et tapsprosjekt, med diverse avgifter og høyt verditap, men hvor mye i verdi taper egentlig en bil i løpet av de første tre årene? Administrerende direktør i SpareBank 1 Finans Midt-Norge, Arne Nypan sier at tapene kan være store de første årene.

– Hvor mye en bil taper seg i verdi i den perioden du eier den, er i de aller fleste tilfellene den største kostnaden ved bilholdet. Tommelfingerregelen er at en nybil dropper 30-40 prosent i verdi de første tre årene du eier den. I tillegg kommer kostnader til lånerenter, forsikring, service og drivstoff, sier Nypan.

Ny bil? Sjekk hvilken pris du kan få på lån her

El-bilen vokser mest

I 2017 ble det registrert 33.080 nye elbiler i Norge. Hensyntatt det som importeres så er vi oppe i en andel på rundt 25% av alle nye biler. I Norge har vi ett av verdens sterkeste virkemidler for støtte til elbiler. Det er selvsagt en av de viktigste påvirkningskreftene til at stadig flere velger nullutslipp-bil. Men utviklingen går fort, og rekkevidden på elbiler blir stadig lengre. Vil en elbil kjøpt i 2018 være «avleggs» om få år?

Hybridbiler stadig populært

Ladbare hybrider vinner stadig terreng i Norge. Det faktum at små daglige kjøreturer kan gjøres elektrisk, men at man fortsatt har rekkevidde til å kjøre lengre turer appellerer fortsatt til mange. Markedsandelen på hybrider har steget jevnt de siste ti årene. I 2017 sto personbilene med hybrid drivlinje for 31,3% av markedet.

Hjelp, jeg har en dieselbil!

Eier du en stor dieseldrevet SUV? Da er det ikke sikkert du sitter på vinnerloddet i bruktbilmarkedet. For få år siden ble brukte, store diesel-SUV’ene omsatt samme dag de kom inn til forhandleren. I dag er det ikke sikkert salget går like enkelt. Årsaken er usikkerheten knyttet til verdien. I lys av den betydelige endringen i nybilsalget, og de blandede signalene fra politikerne angående dieselbiler – vet ingen hvordan prisutviklingen på brukte biler blir fremover. Det gjør ting vanskeligere, både for kjøper og selger.

Andelen rene fossilbiler som var solgt i Norge i 2017, var under halvparten av det totale bilsalget.

Hvilke råd kan banken gi deg?

– Vi har dessverre ikke fasiten. Dersom du er som de fleste av oss; at du må ha tilgang på bil – så må du velge med både hodet og hjertet. Det økonomiske rådet er uansett å finansiere bilen i et eget lån med en kort nedbetalingstid godt tilpasset verdifallet på bilen. Da har du i alle fall sikret deg mot at restgjelden på bilen ikke overstiger verdien, uavhengig av hvordan bruktbilmarkedet utvikler seg, sier Nypan.

Vi tror det blir enklere etter år 2020/2021. Da forventes den store bølgen av elbiler med «normal» rekkevidde, familiestørrelse og konkurransedyktige priser. Om politikerne i tillegg setter tydelige signaler om hva de tenker fremover, vil bruktmarkedet «sette» seg, og vi får svaret på hvilke biltyper som står seg best i verdi.

Skal du selge eller kjøpe bruktbil? Gjør det med TUT