– Vi omsetter bruktbiler for over 10 milliarder kroner uten kontrakt

Bruktbilmarkedet er enormt. Hvert år omsetter vi bruktbiler for over 10 milliarder kroner uten skriftlig kontrakt. Dette er det største jafset i folks privatøkonomi som foregår uten sikkerhet. Nordmenn spiller russisk rulett med økonomien, mener privatøkonom Endre Jo Reite.

Privatmarkedet har blitt en betydelig del av det totale norske bruktbilmarkedet, og i 2017 ble det lagt ut rekordmange annonser for bruktbil på FINN. Basert på tall fra NAF og Forbrukerrådet anslår SpareBank 1 at 70 000 bruktbiler omsettes mellom privatpersoner uten kontrakt hvert år.

– Altfor mange utsetter seg for totalt unødvendig risiko for både økonomiske belastninger og tidkrevende konflikter. Ut fra gjennomsnittsprisen på en bruktbil, og tall på hvor mange som ikke bruker kontrakt, viser våre analyser at vi står ovenfor et marked hvor milliarder av kroner skifter hender uten noen form for skriftlige avtaler, sier privatøkonom i SpareBank 1 SMN, Endre Jo Reite.

– Ville ikke kjøpt mobilabonnement uten kontrakt

SpareBank 1 har analysert det private bruktbilmarkedet i forbindelse med lanseringen av TUT, en heldigital løsning for trygt privat kjøp og salg av bruktbil. Analysen viser at bruktbil utgjør samfunnets største omsetning mellom privatpersoner som foregår uten kontrakt.

Privatøkonom Endre Jo Reite mener det er alarmerende at så mange selger og kjøper bruktbil uten skriftlig kontrakt.

– Du ville ikke kjøpt mobilabonnement uten kontrakt, ei heller leiet ut leiligheten din uten kontrakt. At vi gambler med noe som er en så stor del av privatøkonomien som bil faktisk er, er alarmerende, sier Reite.

Les også: Dette bør du tenke over før du kjøper bil

Bil troner på klagetoppen

Hvert år mottar Forbrukerrådet 9,000 klager som omhandler bruktbil, og en overvekt av klagene går på privatselgere. Mye tilsier dessuten at problemet er økende: Bare fra 2016 til 2017 økte antall klager med 22 prosent.

– At salg av bruktbil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet tror vi i mange tilfeller skyldes at det ikke foreligger kontrakter og avtaler som regulerer ansvaret når bilen skifter eier. Vi vet at det er mørketall, og at det er mange som ikke klager inn sin sak innfor forbrukerinstansene. I dag finnes det digitale løsninger som gir stor trygghet med minimal innsats. Derfor er det ingen unnskyldning for å ikke bruke kontrakt, sier Reite.

TUT veileder både selger og kjøper gjennom trinnene til en trygg bilhandel. At begge bruker BankID for å identifisere seg og signere avtalen sikrer en trygg transaksjon.

– Selger får sikker betaling via banken, og reduserer risiko for svindel ved at man må bruke BankID. Gjennom løsningen får man også enkelt tilgang til en digital kjøpekontrakt, forteller Reite.

Skal du selge bilen? Gjør det med TUT