Hva koster det å ha scooter eller moped?

Mange ungdommer ønsker seg scooter eller moped. Hvor lurt er det egentlig å investere konfirmasjonspengene i det, og hva koster det å ha det?

Mange ungdommer drømmer om å suse avsted på en ny og skinnende scooter eller moped. Parkering blir lekende lett, man slipper bompenger, og køer kan man kanskje snike seg forbi. Du trenger ikke være fylt 18, og det er mye billigere enn å eie bil.

Det er ikke rart at scooter og moped er foretrukket av mange, og da kanskje særlig av de som gleder seg til å bli 16 og som akkurat har håvet inn litt penger på konfirmasjonen sin. Men det er det noen ting du bør vite.

De skjulte kostnadene med scooter og moped

Prisen er ikke bare prisen på gjenstanden i seg selv. Det mange kanskje ikke tenker på er at kjøretøyet må fraktes til utsalgssted, ofte langveisfra. Det må monteres og registreres, og i etterkant av kjøpet vedlikeholdes og bli tatt inn på regelmessig service.

– Det er nok utgifter folk ikke alltid får med seg. Forhandlere kjøper jo ikke bare mopeden og så er den klar til salgs. Den må gjennom flere prosesser som koster penger før den kan stå i butikken, sier Kristian Opøien ved AB Motor i Trondheim.

Slik blir regnestykket

Det er ikke bare prisen på mopeden og servicen du må regne med. Mye burde nemlig være klart dersom du skal ut på veien og farte. Førerkortet må tas dersom det ikke er gjort, årsavgifter og forsikring må dekkes, drivstoff må fylles på og sikkerhetsutstyr som klær, hjelm og hansker bør kjøpes inn.

Dersom du mangler det meste, og ønsker å kjøpe deg en splitter ny moped eller scooter vil regnestykket kanskje se noenlunde slikt ut:

Scooter og moped - utgiftsposter

Denne tabellen baserer seg på informasjon hentet hos ulike kilder og viser kun et omtrentlig estimat. Husk også at flere av disse prisene må betales årlig, månedlig eller ukentlig.

Prøv å definere hvor mye du skal legge i førstegangskjøpet. Sett deg ned og se på alternativer, og lag det et budsjett. Kjøp et kjøretøy som er i god stand, og som er sikkert. Da er det også mye enklere å holde det ved like.

Les også: Konfirmanten er flinkere til å spare enn de voksne – men brukes sparepengene klokt?

Hvor lurt er det å investere i moped eller scooter?

Det er ingen hemmelighet at dersom du vil prøve å selge noe brukt så synker gjenstanden i verdi. Dette gjelder også kjøretøy.

– Vi ser at brukte scootere som regel ikke er billigere enn mellom 5000 og 8000. De fleste er villige til å akseptere denne prisen uavhengig stand og alder, for det er en ganske god pris. Det er et godt marked for brukte scootere og mopeder, og folk flest får solgt, sier Opøien.

Han forteller også at salget av scooter og moped selvfølgelig kommer an på hvordan den ser ut, hvordan den har blitt behandlet og hvorvidt servicen er fulgt opp. Han råder derfor alle førstegangskjøpere til å være gode mot mopedene sine, og passe på at de holder stand.

Slik unngår du å bli en del av skadestatistikken

Det er praktisk og billig, men det er ikke trygt å kjøre scooter eller moped. Og vi ser at i motsetning til motorsyklister er det dessverre ikke like vanlig å kjøre med klær og utstyr som beskytter kroppen.

– Noen av de vanligste skadene vi ser er benbrudd, armbrudd og skrubbsår. Skadene skyldes at dette er kjøretøy som vanligvis brukes av ungdom som har lite erfaring i trafikken og mangler generelle kjøreferdigheter. I tillegg kjører de gjerne i vanlige klær, noe som gjør at skadene blir mer omfattende enn de ville blitt dersom man hadde hatt utstyr som beskytter kroppen. Heldigvis ser vi at ungdom er flinke til å bruke hjelm, forteller Therese Nielsen i SpareBank 1 Skadeforsikring.

Dette er Therese sine tre beste tips for å unngå skade:
1. Ha på hjelm, hansker og heldekkende klær med polstring
2. Husk at trimming av sykkelen er ulovlig
3. Vær oppmerksom, les trafikkbildet og kjør forsiktig!

Les også: Skal du kjøpe din første bil? Her er sjekklisten du trenger.

Trafikksikkerhet må komme først – styr unna trimming!

Husk at risikoen for at uhell skal skje alltid er til stede, og at å være trygg i trafikken alltid må være førsteprioritet. Sett sikkerhet øverst på agendaen.

– De fleste vet at det er utrolig viktig å forsikre kjøretøy, og det er også lovpålagt. Men det mange ikke vet er at forsikringen du har kan være ugyldig hvis motoren er trimmet eller modifisert på annen måte. Og det er det gode grunner til, forteller Nielsen.

Hun forteller videre at risikoen for skade er statistisk sett mye større på disse modifiserte syklene, og det er sikkerhetsmessig svært uansvarlig både ovenfor seg selv og andre i trafikken å kjøre rundt på en slik sykkel. Det er heller ikke lovlig.

– Og så må man også være klar over at hvis noe skulle skje og forsikringen ikke er gyldig, så kan det bli et regnestykke man må betale på resten av livet, avslutter hun.

Les også: Lover og regler for moped (Trygg Trafikk)

Les mer om og bestill mopedforsikring