Gi oss din gamle regnjakke!

Stokkøya festival går i bresjen for en festivalsommer uten plastforsøpling. Nå kan også du bidra til å gjøre festivalen plastfri, ved å by på din gamle regnjakke!

– Se for deg at det regner på festivalen, og du må gå i engangsponcho. Så kommer det ett vindkast, så ligger den på sjøen.

Det sier festivalsjef for Stokkøya Festival, Thomas Ryjord.

For å hindre at dette skjer, vil festivalen nå samle inn gamle regnjakker som erstatter ponchoene. Regnjakkene skal lånes ut til festivalpublikum i tilfelle regn, og gjenbrukes på senere festivaler. Slik unngår festivalen å distribuere engangsponchoer som fører til unødvendig og lite miljøvennlig plastforbruk.

Lever regnjakke i banken – Vinn festivalpass

By på din gamle regnjakke

Siri Borthen Flatås, prosjektleder for plastdugnaden i SpareBank 1 SMN, sammen med festivalsjef Thomas Ryjord. Sammen samler de inn regnjakker til festivalsommeren.

Mange av oss har en gammel regnjakke liggende i et skap. Nå kan du donére dem til et godt plastformål, og bli med i trekningen av 2 x 2 festivalpass til Stokkøya festival.

Jakker kan leveres på alle SpareBank 1 SMN sine kontorer i Trondheim og på Fosen, senest torsdag 28. juni.

I tillegg til å bistå med «regnjakkedugnaden» er SpareBank 1 SMN med som hovedsamarbeidspartner til festivalen. Stokkøya Festival fikk støtte gjennom bankens utdeling av samfunnsutbytte nå før sommeren, der nettopp plasttiltak var prioritert.

Les også:
Over 200 organisasjoner kan juble for samfunnsutbytte

Prosjekt plastfri festival

Innsamlingen av regnjakker er kun ett av en rekke plastvennlige tiltak på Stokkøya Festival, som sparkes i gang siste helga i juni.

Målet med prosjektet er å sikre at det ikke havner plast i havet eller i nærområdet under festivalen. Stokkøya Festival ønsker samtidig å redusere bruk av forbruksplast med hele 75 % , redusere mengden avfall totalt og bidra til å drive fram positive endringer i bransjen.

plastdugnad

Ikke en eneste plastbit skal ligge igjen etter Stokkøya Festival.

– I tillegg til den opplagte gevinsten med å begrense bruk av forbruksplast og spredning av plast i nærområdet, så håper vi at både leverandører og forbrukere blir mer bevisst på eget plastforbruk og at vi sammen kan skape endringer, sier festivalsjef Thomas Ryjord.

Dette er som festivalmusikk i ørene på Siri Borthen Flatås i SpareBank 1 SMN, som har jobbet med bankens storsatsning innen plastbekjempelse i vår.

– Banken samarbeider med festivaler over hele Midt-Norge, men det er ingen som har vært så modige og samfunnansvarlige som Stokkøya Festival, sier hun.

Nå skal banken og festivalen bruke erfaringene fra Stokkøya og «Prosjekt Plastfri festival» til å påvirke andre festivaler og arrangører til å gå i samme retning med tanke på reduksjon av plastforbruk.

Her kan du lese mer om planene rundt Prosjekt Plastfri festival

Helgen 29-30. juni 2018 arrangeres Stokkøya Festival for første gang. Festivalen skal bli en årlig begivenhet for festivalglade trøndere og tilreisende. Festivalen vil by på artister fra hele Norden og en helg hvor utendørs aktiviteter, matopplevelser, samhold og trivsel står sentralt i programmet. Kjøp billett her.