Slik unngår du kortsvindel i utlandet

Ingenting er så fristende som å reise på ferie. Sommeren er rett rundt hjørnet, og mange er i ferd med å pakke kofferten. Dessverre kan det også være kort vei til fortvilelse – men ikke hvis man tar noen forholdsregler med kortbruken i utlandet.

– Før du reiser på ferie, er det viktig å sjekke at du har regionsperre for land du ikke skal reise til, og eventuelt åpne regionsperre for det området du skal oppholde deg i, sier kortansvarlig Kristin Waaktaar Opland, og understreker viktigheten av å bestandig ha med seg to bankkort på ferie.

– Jeg anbefaler alle å benytte kredittkort når de skal til utlandet. La bankkortet ditt være reservekort på ferie og legg det i en safe. På den måten unngår du å bli utsatt for svindel eller at kontoen blir tømt ved for eksempel tyveri, fortsetter hun, og legger til at Finansavtaleloven gir deg som kunde bedre rettigheter dersom du har betalt med kredittkort.

Les også: 7 ting en attenåring (og foreldrene) bør vite om kreditt

Lokal valuta gjelder

Hoteller og bilutleiefirmaer krever ofte et reservasjonsbeløp i en kort periode.

– Bruker du kredittkort, unngår du at pengene blir bundet opp mot brukskonto.

Før man skal nyte et måltid langs rivieraen i Sør-Frankrike, tar man sikkert ut litt kontanter i nærmeste minibank. Allerede her kan man foreta noen enkle grep.

– Bruk alltid lokal valuta. Velger du norske kroner, er det brukerstedet, for eksempel en restaurant, som bestemmer vekslingskursen, og de kan dermed velge å sette høyt påslag for å tjene ekstra, informerer Kristin.

PIN-koden bør kun oppbevares i hodet. Mister man kortet, må man sperre det med én gang. Det kan enkelt gjøres i mobilbanken, og dersom man finner kortet, kan man raskt fjerne sperren igjen.

Les også: Gjør kredittkortet til feriekortet

Svindlet for tusenvis av kroner

Dessverre finnes det episoder hvor forventningsfulle ferieturister har blitt svindlet for svimlende summer. Kristin forteller om en kunde som bestilte en leilighet i London til en sum på 14.426 kroner. Bestillingen skjedde via en av de mest populære bookingnettstedene. Deretter tikket inn en e-post som informerte kunden om at leiligheten skulle «legges ned», og at bookingen var kansellert.

– Heldigvis brukte vedkommende kredittkort og meldte straks inn saken til kredittkortselskapet. Samme dag fikk kunden erstatning, sier Kristin.

Som bank tilbyr vi flere tjenester for å forebygge slike hendelser:

– Kundene våre kan benytte seg av regionsperre på kortene, og de får SMS-varsling hvis kortet brukes i regionen kunden har sperret, i tillegg til en SMS-varsling eller midlertidig sperre av kort dersom vi ser unormal aktivitet på kundens kortbruk. Vi tilbyr også gratis kontantuttak i utlandet, avslutter Kristin.

Det er med andre ord noen få grep som gjør at du kan pakke kofferten og reise på ferie uten å bekymre deg for kortbruk i utlandet. God tur!

Trenger du Mastercard før avreise?