Spink og bankkort for barn gjør det enklere når barna skal lære om penger

Snakk med barna om digitale penger

Vi lærer barna å spise sunt slik at de skal få i seg alle næringsstoffer de trenger, vi lærer dem trafikkreglene slik at de skal kunne ferdes trygt i trafikken og vi hjelper dem med leksene for å hjelpe dem å lære. Men hvordan lærer vi barna å forvalte egne penger? Penger som i tillegg er «usynlige» og «bor i et kort».

Forskning viser nemlig at stadig flere unge mellom 18 og 30 år får betalingsanmerkninger, og en rekke studier viser at mellom 12 og 22 prosent av unge og unge voksne har utfordringer med overshopping. Problemene starter vanligvis i slutten av tenårene eller i begynnelsen av tjueårene, og sammenfaller gjerne med den alderen man etablerer egen økonomi.

Det er her vi voksne kommer inn. Vi må legge grunnlaget slik at barna kan vokse opp til å bli økonomisk trygge og selvstendige ungdommer og voksne. Det stiller også nye krav til oss, nå som vi beveger oss mot et mer kontantløst samfunn og både vi og barna må håndtere digitale penger.

 

Start tidlig

Det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal begynne eller når. Alle barn er forskjellig, så en fast alder er vanskelig å si, hver forelder kjenner sitt barn best, men det er helt klart fordeler med å lære dem verdien av penger, spesielt digitale penger, tidlig. Noen barn kan få bankkort når de er åtte, andre ikke.

Barna våre vokser opp i en verden hvor skjermer og digitale løsninger er vanligere enn kontanter. Det betyr at når de skal lære om penger, så har vi fordelen av å bruke verktøy de kjenner til og forstår. Nå finnes det mange nye og gode verktøy for god pengelære på nett, som gjør det hele litt mer forståelig.

Faktisk kan det være en fordel for barnas økonomiforståelse at pengene er i ferd med å bli heldigitale. At pengene ligger på et kort er en kjempemulighet til nettopp å snakke om verdien av dem. Og ikke minst, hva gir barnet verdi? Er det kino eller godteri? Den praten er viktig.

Les også: – Barna våre lærer mer om penger når de kan få, bruke og spare selv

 

Learning by doing

En måte å lære om digitale penger er å sette inn en fast sum lommepenger på barnas bankkort og la dem bruke eget kort når de betaler. Når barnet får bankkort vil det lære gjennom praktisk bruk. Kombinert med gode nettvaner, får de full kontroll over hva de har brukt. Dere kan jo for eksempel sammen sjekke saldo før og etter at barnet har brukt kortet. Da får de på en enkel måte oversikt over hvor mye de har tilgjengelig på kortet

En del av læringen er også å la barna kjenne på det å gå tom for penger. Det gir en god anledning til å snakke om forbruk. Det er viktig at dere sammen reflekterer rundt konsekvensene av å være tom for penger. Pengene skal holde en hel måned, så hva skjer hvis de bruker opp alle pengene med en gang? Her er det mange muligheter for gode økonomiske samtaler.

Les også: Elias (12) begynte å spare mer da han fikk bankkort

 

La barna prøve og feile

Glem heller ikke sparing, det er helt sentralt for å lære barna å planlegge økonomien og ta bevisste valg. Snakk med barna slik at de kan lykkes med sunne pengevaner. Studier viser at barn som vokser opp med et aktivt forhold til egen sparing, med veiledning fra sine foreldre, har færre økonomiske bekymringer som voksne. De opplever i større grad selv at de er flinke til å håndtere penger, og de har et mer positivt forhold til egen økonomi.

I bunn og grunn handler det om å lære barna noen grunnleggende økonomiske prinsipper: spare, skape, bruke og dele, og forklare dem sammenhengen mellom penger inn og penger ut.

La også barna få litt ansvar selv og la de prøve å feile litt i læringens navn. Det er bedre at barna gjør noen feilsteg med små beløp mens de er unge, i stedet for å feile med større beløp når de blir eldre.

 

Les mer om og bestill bankkort for barn og appen Spink