Nå bør du bytte til vinterdekk

Bytter du til vinterdekk før det er for sent sparer du deg for både stress, utgifter og til og med en politianmeldelse.

Hvert år blir høstens første snøfall varslet i god tid av både forsikringsselskap, vegvesen og politi. Likevel er det noen som får problemer ved første snøfall eller når det fryser på for første gang.

Feil dekk gir dobbel bremselengde

– Bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer. I 40 kilometer i timen vil du bruke 6o meter på nedbremsingen, mot 30 meter om du har byttet til vinterdekk, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i SpareBank 1 Forsikring.

Kravet til mønsterdybde er 3 millimeter i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Dette gjelder også sommerdekk, selv om politiet på ingen måte anbefaler å bruke sommerdekk vinterstid. Vinterdekk har også en annen gummiblanding enn sommerdekk, som gir bedre grep om vinteren.

Uke og år dekket er produsert

De fire sifrene viser hvilken uke og hvilket år dekket er produsert.

– Når du sjekker mønsterdybde bør du også sjekke hvor gammelt dekket er. Sjekk produksjonsdato på dekket, som består av fire siffer som ofte er svakt innringet. De to første er ukenummer, de to siste er året dekket er produsert. Er dekket syv-åtte år gammelt bør du bytte selv om du har 3 millimeter mønsterdybde, sier Nielsen.

Les også: Hvilke vinterdekk bør jeg ha? 

Med eller uten pigger

Velger man å kjøre piggfritt blir det mindre dekkstøy enn om man kjører med pigg, spesielt på delvis bar veibane. Det sparer miljøet og slitasjen på veien er mindre.

Å kjøre uten pigger betyr også at man slipper piggdekkavgiften i Trondheim fra 1. november i år.

På tross av fordelene med å velge piggfrie dekk så ville jeg revurdert om det hadde seg sånn at jeg kjørte mye på blank is og kanskje i tillegg med vann på isen. Under slike forhold så er det godt å kjøre med piggdekk.

Ikke kjør på fjellet med sommerdekk

En klassiker i oktober er at familien har reist på hytta på fjellet, uten å skifte til vinterdekk. Så kommer snøen før de skal hjem igjen. De som likevel velger å kjøre og får en skade, kan selv bli stilt til ansvar.

– Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Nielsen.

Pass på i skyggepartier

– Andre skader oppstår ved at det i skyggepartier har fryst på over natta, hvor veibanen ellers er tørr. Derfor skjer flere utforkjøringer tidlig på dagen når folk er på vei til jobb. I slike tilfeller vil kundene som regel få et raskt oppgjør med full dekning, sier Nielsen.

Sjåførens ansvar å ha tilstrekkelig veigrep

Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.

– Vi forholder oss til det som har med veigrep å gjøre, i hovedsak mønsterdybde. Det er per definisjon ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren, men så fort det skjer noe som skyldes dårlig veigrep så vil du du bli anmeldt, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo Politidistrikt.

– Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, sier Grønli.

Les også: 6 tips til kjøring på glatt føre 

En videre konsekvens kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer bilisten en avkortning på forsikringen på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.

– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre, sier Nielsen.

Kjøp eller endre din bilforsikring her