NTNU-studenter bygde sin egen fremtid med selskapet Dogu og salgsverktøyet SalesScreen

Slik skapte NTNU-studentene egne arbeidsplasser med selskapet Dogu

For syv år siden fikk NTNU-studentene bak selskapet Dogu en god idé. I dag har de utviklet verktøyet SalesScreen, har tretti ansatte, og kontorer over hele verden. Men veien dit har ikke bare vært en dans på roser.

– Vi hadde et ønske om å bygge noe selv og skape vår egen arbeidsplass, sier Eirik Langsether, økonomiansvarlig ved Dogu.

Dogu er et IT-selskap som fikk sitt utspring fra NTNU i 2011. Gründeren Sindre Haaland gikk på sivilingeniørstudiet, og hadde et godt arbeidsmarked foran sine føtter. Men Haaland hadde et sterkt ønske om å stå på egne ben. Derfor slo han seg sammen med en gjeng andre NTNU-studenter og opprettet selskapet Dogu.

– Vi ønsket å finne en egen nisje som vi kunne operere i. Resultatet ble SalesScreen, en form for gulrot som fungerer som salgsmotivasjon for ansatte i bedrifter, forteller Langsether.

Les mer: Dette er Dogu (dogu.no)

Fant ut at ideen var salgbar

– Vi oppdaget fort at vi hadde truffet en nerve hos salgsbedrifter, sier Langseter.

Når Langsether sier at de traff en nerve, kan det kalles en underdrivelse. Syv år etter at selskapet så dagens lys, har Dogu vokst seg store og globale.

– I dag har vi har 30 ansatte, og rundt 400 kunder over hele verden. Vi har kontorer i Trondheim, Stavanger, Bergen, Oslo, San Diego, Gøteborg og Amsterdam. I tillegg holder vi på å etablere et kontor i New York, sier Langsether.

Måtte snu på hver krone i startfasen

Selv om Dogu er store i dag, forteller Langsether at veien dit ikke bare har vært en dans på roser.

– Som de fleste andre unge bedrifter var økonomi og likviditet hovedutfordringen vår da vi startet selskapet. Vi snudde på hver krone i starten.

Og når det kommer til økonomi synes Dogu de har fått god nytte av samarbeidet med oss i banken.

Med salgsverktøyet "SalesScreen" har Dogu oppnådd verdenssuksess.

Med salgsverktøyet «SalesScreen» har Dogu oppnådd verdenssuksess.

Godt med litt hjelp på veien

Marte Mølnvik, leder for Direktebank bedrift, forteller at det er flere aspekter som vurderes når et selskap er i dialog med banken om mulighetene for finansiering.

– Det som er viktig for oss når vi hjelper gründere med det økonomiske, er at vi ser på helheten og potensialet i analysene og forretningsplanene de har for produktet og selskapet. Vi tar utgangspunkt i de ulike delene i forretningsplanen som marked, konkurrenter, budsjett, type selskap og. Hvor mye egenkapital man selv går inn med er også en del av totalvurderingen, sier hun.

Det støtter Langsether, som mener at mange som starter bedrifter ofte glemmer å ha orden i økonomien

– Det bryter kanskje litt med det romantiske bildet mange har av startups, men det er utrolig viktig å ha kontroll på økonomien. Det aller beste med dere som bank var at dere tok oss seriøst fra første sekund. Dere har fulgt oss tett, vært proaktiv og kommet med gode råd hele veien, sier han.

Les også: Hvilken selskapsform bør vi velge? AS, ANS eller enkeltmanssforetak?

Det handler om å utforske mulighetene – og satse

Mølnvik forteller at det også finnes flere alternativer enn banken når man skal søke etter oppstartskapital.

– Som gründer bør man utforske flere muligheter for kapital. Ofte vil det være naturlig å vurdere om man skal inngå samarbeid med en investor. Det kan også være lurt å søke om tilskudd fra Innovasjon Norge eller andre aktører som gir ulike støtter til oppstartsselskap. Crowdfunding er også en finansieringsform vi ser bli mer og mer populær, sier Mølnvik.

Syv år i drift, og nå begynner Dogu og SalesScreen å erobre verden – på lag med oss i banken. Langsether har følgende oppfordring til folk som er i ferd med å starte sin egen bedrift, og kanskje prøve å følge i Dogus fotspor;

– Det beste rådet jeg kan gi til folk som skal starte en bedrift er å ikke glemme salget. Du må ringe rundt, løpe i møter og treffe folk. Det gjelder både kunder, investorer eller andre samarbeidspartnere, sier Langsether.

Nå er det klart for ny fase for Dogu

Langsether og resten av gjengen i Dogu har frem til 2018 stått på egne ben. I år kom ekstern kapital inn i selskapet, i form av den kjente seriegründeren Are Traasdahl. Det betyr uante muligheter for det som startet som en god idé for syv år siden.

– Dette er starten på en helt ny fase for Dogu. Nå skal vi trykke på gassen og se hvor langt vi klarer å ta produktet vårt, SalesScreen, sier Langsether

Inspirert? Nå er det enda enklere å starte bedrift

- Nå har det blitt mye enklere å starte bedrift, sier Marte Mølnvik, leder for kundesenter bedrift.

– Nå har det blitt mye enklere å starte bedrift, sier Marte Mølnvik, leder for kundesenter bedrift.

Hvis du tenker på å starte en bedrift, så har vi gjort det enklere for deg å komme i gang. Vi har nemlig nettopp lansert en ny løsning, som forenkler prosessen betydelig.

– Det er en heldigital løsning som er koblet opp mot Brønnøysundregistrene og Altinn, som gjør det mindre tidkrevende og enda enklere for folk å starte opp en bedrift. Det som tidligere kunne ta opptil flere dager, er nå klart på et blunk, sier Mølnvik.

Her kan du lese mer om den nye løsningen, og starte din egen bedrift.

Inspirert? Slik kan du (enkelt) starte egen bedrift -->