– Å starte bedrift har nå blitt mye enklere

– Den nye nettbaserte løsningen gjør det smidig og effektivt for kundene og oss regnskapsførere, sier Ingvild Nistad hos SpareBank 1 Regnskapshuset SMN.

Nistad har mange års erfaring som regnskapsfører, og dekker flere kommuner i Romsdalsregionen. Nå har hun fått et verktøy som gjør arbeidet mer effektivt når hun hjelper bedrifter med etablering. En av de store fordelene i denne prosessen, er konfigurasjonen opp mot Altinn og Brønnøysundregistrene.

Starte Bedrift-løypa gjør prosessen enklere, elegant og mye mer effektiv. Vi kan stifte firmaet og etablere kundeforhold til banken her i samme håndvending, uten at vi behøver å vente på avklaringer eller svar fra noen i banken. Vi kan til og med betale inn aksjekapitalen direkte gjennom løsningen, sier Nistad.

Starte bedrift-løypa deles inn i tre trinn:
1. Først logger du deg inn med BankID og registrerer deg og legger inn hva slags bedrift du ønsker å etablere.
2. Deretter setter du inn eventuell aksjekapital.
3. Før du i siste ledd registrerer selskapet hos Brønnøysundregistrene.

Vanskeligere er det altså ikke!

Les mer: Nå er det enkelt å starte en bedrift

Tidsbesparende løsning

Ingvild Nistad er glad for at denne løsningen har kommet på bordet og gitt regnskapsførere en reell forenkling.

– Mange har opplevd at nye løsninger og påståtte forenklinger faktisk blir det motsatte. Men denne løsningen gir meg som regnskapsfører en faktisk forenkling som er direkte tidsbesparende for meg og for kunden. Det gir stor verdi i en hektisk hverdag hvor mye må skje på kort tid, sier regnskapsfører Nistad.

Løsningen fungerer på samme måte uansett hvilken selskapsform man vil opprette, og man blir automatisk bedt om de nødvendige opplysningene utifra hva slags selskap man etablerer.

– Enkelt å forstå

Mest effektiviseringsgevinst får du som skal etablere aksjeselskap.

– Hvis man skal opprette aksjeselskap, kreves det at flere formaliteter er på plass, men det er blitt en effektiv løsning som gjør at det ikke blir mye ekstraarbeid. Når vi lager stiftelsesdokumenter i Altinn, kan vi bare laste dem opp og alle opplysningene blir hentet ut automatisk. Da slipper vi å registrere opplysningene flere ganger, og det liker alle, sier Nistad.

For enkeltmannsforetak, lag og foreninger, er dette like lett som å gå inn på nettbanken for privatpersoner. Hun trekker fram som en viktig faktor at løsningen er enkel å forstå.

– Denne løsningen er like god for erfarne folk med økonomibakgrunn som for ferske gründere. For oss som regnskapsførere handler mye av dagen om å forstå kunden og den enkeltes behov. Vi ser også at folk har ulik innfallsvinkel til dette arbeidet, sier Nistad.

– Vi har kunder som ønsker å gjøre mest mulig selv, noen ønsker litt eller mye bistand, og noen har kanskje forsøkt selv og sett behovet for litt assistanse. Da er det verdifullt for oss å ha gode og effektive løsninger som kan hjelpe uansett hva situasjonen er, sier Nistad.

Hvis man begynner på prosessen som tar om lag 10 minutter, kan man ta pause og forlate arbeidet for deretter logge inn og fortsette senere.

Starte bedrift? Sjekk ut vår nye løsning!