Opplevde marerittet på 6000 meters høyde

20 år gamle Kristine hadde spart alle pengene sine til Asia-reise. Så opplevde hun marerittet – på 6000 meters høyde.

Kristine (20) bestemte seg for et reiseår mens hun var grensevakt i militæret. Moren hennes, Lisbeth Heimstad Eikrem, forteller at datteren sparte alt hun tjente til dette året.

– Etter en rundreise i Øst-Asia, skulle hun tilbake til India og Nepal. Målet var basecamp i Himalaya. Hun hadde allerede hatt et snev av mageinfeksjon i India, men det gav seg, og hun spiste godt på veien opp mot basecamp.

Så begynte hun å blø innvendig. På 6000 meters høyde.

Fikk kontakt via Snapchat

Kristine hadde kjøpt et lokalt SIM-kort. Det fungerte ikke. Men da hun forsøkte å bruke sitt eget, fikk hun kontakt med moren via Snapchat. Lisbeth har jobbet som operasjonssykepleier i 18 år, og så med en gang at dette kunne være alvorlig.

Kristine ble alvorlig syk på 6000 meters høyde. Her fra Everest base camp.

– Jeg visste at jeg måtte snakke med en lege på gastro. Det første jeg gjorde, var å ringe en kollega på mage- og tarmavdelingen.

Da han så bildene, var beskjeden klar: Datteren trenger lege.

– Jeg tenkte «Herregud, hva gjør jeg nå?»

Les også: De 8 kortvettreglene på reise

Tok styring fra første minutt

Påminnelsen kom fra datteren: «Mamma, du sutrer jo over disse forsikringene du hele tiden må betale. Jeg har jo reiseforsikring?»

– Så jeg sender en SMS til Beate Kjønstad i SpareBank 1 SMN, som har vært tilgjengelig for meg døgnet rundt. Uansett når jeg kontakter henne, får jeg gode råd og svar. Hun satte meg i direkte kontakt med SOS Internasjonal.

Der opplevde hun et effektivt apparat.

– De tok styringa fra første minutt. Jeg fikk beskjed om å sette meg ned, og jeg ble fortalt at de hadde klare retningslinjer å gå etter. De stilte alle de riktige spørsmålene.

SOS Internasjonal klarte å opprette kontakt med både Kristine og sherpaen. Sherpaens telefonnummer hadde de klart å spore opp. Lisbeth vet ennå ikke hvordan.

– Rakk ikke bli redd

I løpet av minutter var hele planen lagt. Helikopter og lege var på vei, og det var ordnet med ambulansetransport til sykehus.

– Herregud så glad jeg er for at jeg bor i Norge. Jeg rakk ikke bli redd. Jeg ser jo på akuttmottaket hvor slike saker blir håndtert, men at de skulle klare det med et menneske som lå på 6000 meters høyde i Himalaya? Det var helt fantastisk, sier hun.

Hun fikk løpende beskjeder om hva som var ordnet, og at det gikk bra med datteren. Da ble mor rolig.

Dro videre til Borneo

Beate Kjønstad, rådgiver i SpareBank 1 SMN, forteller at hun satte moren i direkte kontakt med SOS Internasjonal for at prosessen skulle gå kjappere.

– Det er utrolig bra at det løste seg så raskt, og at hun fikk hjelp med en gang, sier Kjønstad.

Det går bra med datteren nå. Etter behandling på sykehuset i Katmandu, ble hun flyttet til et finere hotell. Forsikringen dekket alt. Men morens ønske om at hun skulle avbryte reisen og komme hjem, ble ikke hørt.

– Det var uaktuelt. Dette var reiseåret hun hadde, så hun dro videre til Borneo i stedet, sier Heimstad Eikrem.

Men én ting ble de to enige om:

– Vi skal aldri klage på reiseforsikringen igjen.

Skaff deg reiseforsikring i dag!