Yes! Vi ble kåret til mest bærekraftige merkevare i finans

Av alle varemerkene i norsk bank- og finansbransje oppfattes vi av forbrukerne som den mest bærekraftige. Det viser 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index.

– Det at forbrukerne oppfatter oss som den mest bærekraftige aktøren i bank og finans er både en stor ære og en stor inspirasjon. Vi bygger på en 200 år lang sparebanktradisjon, der et av formålene var å gi tilbake til samfunnet. Den er vi stolt av. Samtidig står vi i dag overfor store utfordringer innen samfunn, klima og miljø, som vi som banker må være med å løse. Denne prisen er en inspirasjon til å brette opp ermene og jobbe enda hardere, sier Karoline Bakka Hjertø, bærekraftsansvarlig i SpareBank 1 Østlandet. Hun mottok utmerkelsen på vegne av SpareBank 1-alliansen.

Les også: Ny million for å fremme innovasjon i Møre og Romsdal

Vi er i selskap med andre sterke merkevarer som Tine, Stormberg, Statkraft, NSB, Tesla, Telenor og Gjensidige. Selskapene som i størst grad har styrket omdømmet sitt som bærekraftige varemerker siden 2018 er Clarion Hotels, Tine og Cubus. Selskapene som har svekket omdømmet sitt mest, er Tesla og reiseselskapet Solia. Sist på listen kommer butikkkjeden Accessorize.

Dette er noe av det vi har gjort det siste året:

Plastdugnaden

Plastforsøpling er et globalt problem, som også må løses lokalt. Derfor inviterte vi hele Midt-Norge med på plastdugnad i 2018.

Lyngården

Den 8. april flytter vi inn i Lyngården på Moholt. Bygget er et bærekraftig, miljøvennlig og smart bygg som gjør det gunstig for kunder, arbeidstakere og omgivelsene.

Om kåringen

Sustainable Brand Index™ er Skandinavias største varemerkeundersøkelse om bærekraft. Undersøkelsen har blitt gjennomført siden 2011, og den dekker de største varemerkene i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Merkene blir valgt på grunnlag av markedsandeler, omsetning, antall ansatte og generell varemerkebevissthet.

Les også: 80 millioner til gode formål i Midt-Norge

Totalt består undersøkelsen av over 750 merkevarer, og i 2019 har i alt rundt 50 000 respondenter blitt intervjuet i Norden og Nederland: 7700 i Norge, 18600 i Sverige, 7400 i Danmark, 10300 i Finland og 6000 i Nederland. Målgruppen for studiene er personer mellom 16 og 70 år i de ulike landene. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i landene. Intervjuene ble gjennomført i januar–mars 2019. Her kan du se hele listen over årets vinnere.