Kortreist forklaring på restaurantsuksessen i Trondheim

Trondheim er blitt Norges nye mathovedstad. – Det ville neppe vært mulig uten det rike utvalget av lokalprodusert mat, sier gründer og matentusiast Roar Hildonen.

Han driver restauranten To Rom og Kjøkken i Trondheim. Nylig inviterte vi ham til en av bankens mest suksessrike landbrukskunder med Adressa på slep. På Sandvollan i Inderøy kommune har Gangstad gårdsysteri vokst fra å være en liten attåtnæring på gården til å bli en industribedrift med ti årsverk og 14 millioner kroner i årsomsetning. Hovedproduktet lokalprodusert er ost.

– Vi begynte ikke med dette bare fordi det er så artig å lage ost, men også fordi det er veldig dårlig lønnsomhet i det ordinære landbruket, sier gründer Astrid Aasen som startet landets første autoriserte gårdsysteri på kumelk i 1998.

Gårdsysteriet er flaggskipet blant stadig flere vellykkede lokalmatsatsinger på Innherred. Kortreist mat er i sterk vekst, og det nyter også restaurantene i Trondheim godt av.

– Rundt 70 prosent av det vi serverer i restauranten vår er lokalprodusert mat. Hadde vi ikke satset på kortreist mat den gangen vi startet opp i 2005, ville vi overhode ikke vært der vi er i dag, sier Roar Hildonen.

Les også: Kortreist mat som gjelder

SpareBank 1 SMN har nettopp lagt fram sin årlige bransjeanalyse for landbruk. Den viser en næring under press, og hvor hovedutfordringen er for høy produksjon i forhold til etterspørsel. Ubalansen i markedet rammer de fleste råvarer, nå også melk. Det gir lite rom for volumøkning og presser marginene.

– Det positive med situasjonen i landbruket er at den stimulerer til satsing på alternative driftsformer og nye næringer på gården. Trønderske bønder har vært gode til å gripe denne muligheten, og det ser vi resultatet av nå med en lokalmatnæring i sterk vekst, sier landbruksrådgiver Johannes Sandberg Håbrekke i SpareBank 1 SMN, som er landets ledende landbruksbank med 3750 kunder og ni milliarder kroner i utlån.