Hva gjør du hvis du trenger hjelp i utlandet?

Ferien er nøye planlagt og lite er overlatt til tilfeldighetene. Likevel kan det være lurt å gjøre noen enkle forberedelser før du drar. Sett deg litt inn i forholdene der du skal og ha reiseforsikring på stell.

I de fleste tilfeller går jo alt etter planen, men uhell kan skje. Derfor er det viktig å ha reiseforsikringen i orden. Med reiseforsikring får du hjelp der og da – uansett hvor du måtte være. Enten du eller noen du reiser sammen med blir akutt syk, utsatt for en ulykke eller blir frastjålet pass, penger, billetter eller andre verdisaker.

Les også: Ferietipsene du trenger på reise

Om uhellet først skulle være ute, er det ingenting som er mer ergerlig enn å kaste bort etterlengtet ferietid på å oppsøke ambassade, konsulat eller den lokale politistasjonen. Det kan fort bli mye venting, og i verste fall kan det ødelegge resten av ferien din. Derfor har SpareBank 1 gjort det enklest mulig for deg med en døgnåpen alarmtelefon. Uansett hvor du befinner deg, er hjelpen rett rundt hjørnet.

«Uansett hvor du befinner deg, er hjelpen rett rundt hjørnet»

Døgnåpen alarmtelefon

SOS International er kåret til verdens beste alarmsentral fire år på rad – det er ikke uten grunn.

Alarmsentralen er SpareBank 1 sin samarbeidspartner og tar seg av alle henvendelser fra utlandet. Hos SOS International sitter erfarne koordinatorer klare for å hjelpe deg 24 timer i døgnet året rundt, uansett hvor i verden du måtte befinne deg. Alle på alarmtelefonen snakker norsk.

Hvis du blir syk eller får behov for legebehandling, kan du få akutt personlig assistanse ved å ringe alarmsentralen. De vet hvilke sykehus du bør oppsøke og hvilke du bør styre unna. Basert på erfaring er det for eksempel flere sykehus i utlandet som utnytter situasjonen når de blir presentert for et reiseforsikringsbevis hvor det står at det er ubegrenset dekning på kostnader ved medisinsk behandling.

Les også: Båtferie i sommer? Her er våre tips til deg!

Har du vært uheldig å bli frastjålet verdisaker som pass og lommebok, og har behov for nødpass, hjelper alarmsentralen deg i kontakt med ambassade eller konsulat. De hjelper deg også med “nød cash” eller hjemreise hvis du skulle trenge det.

«En god reiseforsikring kan være med å redde totalopplevelse av turen»

Telefonnummeret til SOS International finner du på reiseforsikringsbeviset ditt. I tillegg kan du enkelt få dette tilgjengelig på mobilen ved å laste det ned fra SpareBank 1 sin mobilbank. Da har du det alltid med deg og tilgjengelig – selv uten nett.

Dette forutsetter at du som reisende har reiseforsikring. En god reiseforsikring kan være med å redde totalopplevelse av turen, uansett hvor du reiser eller hva som måtte skje.

Hva dekker reiseforsikringen?

  • Utgifter ved sykdom, ulykker, forsinkelser, avbrutt reise og tapt bagasje.
  • Avbestilling ved ulykke eller uventet sykdom.
  • Billetter, penger og pass ved tyveri eller ran.
  • Hjemreise hvis du blir syk eller skadet på reisen. Du får også hjemreise ved alvorlig sykdom eller dødsfall i din nærmeste familie.
  • Utgifter til juridisk hjelp på reiser utenfor Norden.
  • Vil du vite mer? Se fullstendig vilkår

 Viktig å vite om reiseforsikring

  • Barn og unge opp til 20 år er dekket av foreldrenes reiseforsikring så lenge de har samme adresse i Folkeregisteret.
  • Forsikringen gjelder for enkeltreiser inntil 70 dager. Skal du på reise som varer lenger enn 70 dager kan du utvide antall reisedager.
  • Forsikringen dekker ikke skader ved risikoaktiviteter som for eksempel ekspedisjoner, fjellklatring og fallskjermhopping.

Best i test på skadeforsikring og skadeoppgjør

Tusen takk til alle våre kunder! Norsk kundebarometer (2019) har nok en gang kåret SpareBank 1 til bransjevinner i kategorien skadeforsikring, med 5 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest fornøyde og lojale forsikringskundene for tredje året på rad. Våre kunder er også de mest fornøyde kundene etter skadeoppgjør for fjerde året på rad, ifølge EPSI 2018.

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no