Brewhouse er Årets kremmer i Trondheim

Det startet med en hobby og et produkt de selv ikke fikk tak i. Nå omsetter Brewhouse med butikken Brewshop utstyr og råvarer til ølbrygging for over 30 millioner i året. I dag ble de kåret til Årets Kremmer i Trondheim av SpareBank 1 SMN, som byens mest lønnsomme vekstbedrift innenfor handel.

-Jeg er imponert over det Brewhouse AS, med butikken Brewshop, har fått til med høy vekst og god lønnsomhet gjennom flere år. Gjennom Årets kremmer ønsker SpareBank 1 SMN nettopp å gjøre stas på de som lykkes aller best, til inspirasjon for alle handelsdrivende, sier konserndirektør for næringsliv, Vegard Helland, i SpareBank 1 SMN.

Nåløyet i Årets kremmer er trangt. Det kreves en vekst på minst 20 prosent de siste tre årene og positivt resultat. I regnskapsåret 2018 innfridde 13 handelsbedrifter i Trondheim disse kravene, som er en nedgang fra 32 året før. Dette vitner om at konkurransen innen varehandel stadig blir tøffere og kampen om kundene hardere. Her har Brewshop funnet suksessformelen.

Ballet på seg

-Vi startet butikken som et hobbyprosjekt. Vi var interesserte i ølbrygging og så mange artige produkter i markedet, spesielt fra USA, som ikke var tilgjengelig i Norge. Det var det som fikk oss i gang og ga oss muligheten til å bygge opp noe. Men vi trodde ikke at det kom til å bli en butikk vi kunne leve av begge to, forteller daglig leder Manfred Skårsmoen, i Brewshop.

Sammen med broren, Ronny Skårsmoen, startet han Brewshop i 2015, og begynte å selge ølbryggesett for kjøkkenbenken. På den tiden var begge i full jobb på hver sin kant, Manfred som private banker og Ronny som daglig leder i et lakkeringsverksted. Lageret var i første omgang en container ved lakkeringsverkstedet til Ronny, men den vokste de fort ut av.

-Det bare ballet på seg, ordrene tikket inn og vi fikk raskt behov for større lagerplass. Vi så også at vi hadde mange bestillinger i Trondheim, så da vi flyttet til større lokaler kombinerte vi det med en butikk for henting av bestilte ordrer på nett. Vi ansatte en student som kunne håndtere butikken og hadde åpent to dager i uken, forteller Manfred.

STARTET SOM HOBBYPROSJEKT: Brødrene og gründerne Ronny og Manfred Skårsmoen startet Brewshop som et hobbyprosjekt i 2015. Siden da har lageret vokst fra 40 til 1000 kvadratmeter og hobbyen har blitt til Trondheims mest lønnsomme vekstbedrift innenfor handel.

Har funnet suksessformelen

I årene som fulgte vokste både lageret, butikken, sortimentet og antall ansatte. Nå består Brewshop av en 1000 kvadratmeter stor butikk og lager på Sluppen, et sortiment på snart 1800 produkter og 9 ansatte. Det gjør Brewshop til Norges største frittstående bryggebutikk for hjemmebryggere og bryggerier. Hobbyen har for lengst blitt en heltidsjobb for begge brødrene, som stortrives som bedriftseiere og gründere.

-Det fungerer bra å jobbe sammen som brødre. Det er deilig å styre dagen selv, men det er klart at det er mye jobbing. Målet var å være fleksibel og ha fri når vi selv ville, men det motsatte har skjedd. Vi er alltid pålogget og jobber mye uansett tidspunkt, forteller Manfred og ler.

Ronny legger til at de er spesielt opptatt av kundeservice, og svarer gjerne på henvendelser under søndagsmiddagen eller sent lørdag kveld. Det har gjort sitt til at de har fått svært gode tilbakemeldinger fra kunder. God kundeservice i tillegg til stort vareutvalg og rask levering tror guttene har vært suksessformelen for å ha lyktes som gründere.

Tror på fortsatt vekst

-Men vi hadde ikke klart det uten de flinke folkene som står på og jobber her. Alle er ivrige hjemmebryggere selv med høy kompetanse, så kundene får god hjelp her. Målet er at kundene skal føle at vi er deres lokale bryggebutikk – selv om de handler på nett, forteller Ronny.

Rundt 100 pakker fyker ut av nettbutikken hver dag, i tillegg er 50-60 kunder innom butikken på Sluppen daglig. Interessen for hjemmebrygging av øl har vært enorm de siste 10 årene. Selv om gründerne ser at interessen holder på å stabilisere seg, har de tro på videre vekst, men kanskje ikke like mye som tidligere.

-I fjor hadde vi en omsetning på 25 millioner. I år ligger vi an til å klare 33 millioner. Neste år har vi budsjettert med på 43 millioner. Det er en lavere vekst prosentvis, men det tror jeg vi skal være fornøyd med likevel, mener Ronny.

FLINKE FOLK: – Vi hadde ikke klart det uten de flinke folkene som står på og jobber her, mener brødrene Manfred og Ronny Skårsmoen. God kundeservice, stort vareutvalg og rask levering tror gründerne har vært resten av suksessformelen for å ha lyktes som gründere.

Stort potensial for videreutvikling

Gründerne forteller at planen fremover er å fokusere videre på netthandel, ta inn flere produkter, blant annet nytt sortiment innen kaffe og utstyr til kaffebrygging, og de leker også med tanken om å selge mer til utlandet, noe som vil kreve et utenlandsk lager og betjening. De ser også et kjempepotensial i proffmarkedet.

-Norge har flere mikrobryggerier enn Belgia, så det er et stort potensial for videreutvikling i dette markedet. Vi har så vidt rørt i overflaten der foreløpig, så det blir spennende å jobbe mer med det fremover, forteller Manfred.

Selv om gründerlivet byr på hektiske dager, mange flasker i lufta og litt mindre hjemmebrygging enn tidligere, er brødrene klare på at de aldri har sett seg tilbake.

-Dette er drømmejobben!

Årets kremmer rangeres etter omsetningsvekst

-SpareBank 1 SMN innstiftet prisen Årets kremmer i 2013 for å stimulere handelsnæringen i Trøndelag og Møre og Romsdal til lønnsom og vekstkraftig drift. I Trondheim har prisen tidligere blitt vunnet av Brando Kids (2012), GW Norge (2013), Synsam Brillesalongen Melhus (2014), Bogart (2015), Carma (2016), Livid Jeans (2017) og AutoHiFi (2018)

Prisen er basert på rent objektive kriterier med innleverte regnskap i Brønnøysundregistrene som eneste fasit. Utvelgelsen er gjort ut fra lønnsom vekst siste tre år (2016-2018), og gjelder for detaljhandelsbransjen inkludert engros og agentur, men med unntak av motorvogn. De som er blitt kvalifisert, blir så rangert etter omsetningsveksten i fjor.

Her er lista over de ti beste bedriftene av de som nådde opp i Årets kremmer lokalt: