Easygrow årets kremmer på Innherred og Stjørdal

Det går an å drive bærekraftig og samtidig lønnsomt. Det har Easygrow bevist. I dag ble levangerbedriften kåret til Årets Kremmer på Innherred og Stjørdal, noe som gjør dem til regionens mest lønnsomme vekstbedrift innenfor handel.

– Vi har reist rundt og fått mye nei, men har ikke gitt opp på grunn av det, da hadde det ikke gått. Det sier gründer og daglig leder, Maria Dalen, i Easygrow. Nå har hun blitt kåret til Årets Kremmer på Innherred og Stjørdal.

Sammen med søsteren Elisabeth Dalen startet hun Easygrow i 2008. Bakgrunnen var at Maria ville forbedre vognposen til sønnen sin, så hun sydde lik så greit sin egen.

– Akkurat da studerte Elisabeth til å bli siviløkonom i Oslo, så det var vel kanskje hun som så forretningsideen først, forteller Maria.

Sammen kjørte søstrene land og strand både i Norge og Sverige for å selge inn posen. Med mange nei på veien skulle man kanskje tro at søstrene ble motløse, men nei, de ga aldri opp.

– Nei, da var det bare å prøve på nytt litt senere med ny modell eller gjøre om på det de trengte for at posen skulle passe inn hos butikken, forteller Maria.

En dag løsnet det.

Fikk stor kunde

– Vi bestemte oss for å stille ut på en messe. Der fikk vi en ordre på 600 poser. Da ble vi litt sånn sånn: Oj, vi må skaffe noen som kan sy disse posene, for det kan vi jo ikke gjøre selv, sier Maria og ler. Da var det i gang.

Posene ble sydd i Kina, og kunden var ikke hvem som helst, men Babyshop, en av landets største barneutstyrskjeder. Maria forteller at Babyshop har betydd veldig mye for Easygrow, og er fortsatt en stor kunde som har vært med hele veien og hjulpet dem fram.

– Hvis man begynner å selge et sted så baller det gjerne på seg. Hvis det begynner å ryktes at posene er gode og kundene begynner å spørre etter dem er det mye lettere. Det er egentlig det som har skjedd og som har gjort at vi har fått et godt renomé, sier hun, og legger til at etterspørselen har økt ytterligere etter å ha blitt best i test i en rekke vognposetester.

FOKUS PÅ BÆREKRAFT: Daglig leder i Easygrow, Maria Dalen, viser fram bestselgeren av vognposene. Den leveres med en tøybag som emballasje, som også brukes som oppbevaring av posen. På den måten har de redusert plastforbruket betraktelig.

Tøff konkurranse i utfordrende marked

Hardt arbeid lønner seg som kjent oftest. I dag ble Easygrow tildelt prisen som Årets Kremmer på Innherred og Stjørdal, en pris broren til søstrene Dalen også mottok i 2012. Nåløyet i Årets kremmer er trangt. Det kreves en vekst på minst 20 prosent de siste tre årene og positivt resultat. I regnskapsåret 2018 innfridde 8 handelsbedrifter i regionen disse kravene, som er samme antall som i fjor.

Konkurransen innen varehandel blir stadig tøffere, viser årets konjunkturbarometer, men Easygrow har hele tiden vært i vekst. I 2018 hadde de en omsetning på 27 millioner kroner, noe som er en oppgang på 42 prosent de siste tre årene. Resultat før skatt økte fra 5,8 til 7,1 millioner kroner.

– Det er imponerende at Easygrow kan vise til slik vekst og gode resultater, spesielt i et utfordrende marked. Jeg håper flere som driver bedrift blir inspirert av denne fantastiske historien, sier konserndirektør for næringsliv, Vegard Helland, i SpareBank 1 SMN.

Han legger til at det også har blitt lagt vekt på at bedriften driver både bærekraftig og miljøvennlig ved tildeling av prisen i år. Dette har nemlig ligget i bunnen av alt Easygrow har gjort helt siden oppstarten, og har ikke blitt noe mindre aktuelt med årene.

Har halvert mengden plast

– Det er et veldig stort tema hos oss. Vi tenker på det i alt fra emballasje og transport til bruk av plast og at posene skal vare over tid, forteller Maria.

Nå har bedriften greid å halvere plastforbruket. Tidligere ble hver enhet pakket inn i plast, men nå kommer alle vognposene med en tøybag som emballasje, som også brukes til oppbevaring. Emballasjen blir i tillegg nøye valgt ut for å få pakket mest mulig på minst mulig volum for å spare transport inn og ut av lageret.

– Vi er også nøye med valg av materialer, og prøver blant annet å bruke resirkulerte eller naturbaserte materialer der det er mulig. Vi bruker for eksempel økologisk bomull der vi klarer å få tak i det og resirkulert polyester. Akkurat nå holder vi på å kikke på å prøve å bruke noe annet enn polyester i vinterposene, forteller Maria, som også leker med tanken om muligheten for en retur- og resirkuleringsordning for gamle poser.

Gründeren forteller at foreldre har blitt mye mer bevisste forbrukere siden hun startet opp. Nå får hun spørsmål om hva posene består av, hvor de er produsert, om dunen er sertifisert, hvilken ull som brukes, hvor den kommer fra og hvilke kjemikalier som er brukt i fargene. Slik var det ikke for vel 10 år siden. Men mye har forandret seg siden da. Nå er Easygrow på full fart ut i verden.


MYE FORARBEID: Gründer Maria Dalen forteller at foreldre har blitt mye mer bevisste forbrukere siden hun startet opp Easygrow for vel 10 år siden. Hun bruker mye tid og ressurser på å velge ut gode materialer og teste sluttproduktet, noe merkelappene på posene beviser.

Testes ut i Russland

– Nå har vi nettopp levert en ordre i Russland som skal testes ut i høst. Det er veldig spennende. Vi har også en del distributører, blant annet i Estland som selger til de baltiske stater og Finland, det øker veldig. Vi har også en agent i Danmark som gjør det godt og vi har nettopp skrevet en avtale med barneutstyrskjeden Babyproffsen i Sverige. Det er mye som skjer for tiden, sier Maria og smiler.

Hun er egentlig utdannet idrettslærer og jobbet som det i ni år, før barseltiden ble vendepunktet i karrieren. Det har hun aldri angret på.

– Dette er ikke en åtte til fire-jobb. Men jeg liker at det skjer ting. Det har vært kjekt. Det er mye jobbing, men det er veldig spennende. De ansatte i Easygrow har også gjort en kjempejobb med alt fra regnskap og kundeservice til salg og markedsføring av produktene. Det gjør det artig å holde på.

Les også: Brewhouse er Årets kremmer i Trondheim

Årets Kremmer rangeres etter omsetningsvekst

SpareBank 1 SMN innstiftet prisen Årets kremmer i 2013 for å stimulere handelsnæringen i Trøndelag og Møre og Romsdal til lønnsom og vekstkraftig drift. Årets Kremmer på Innherred og i Stjørdal har tidligere blitt vunnet av Boardshop.no, Levanger (2012), Sienna Trend, Verdal (2013), Elesco Midt-Norge, Steinkjer (2014), Interiørsenteret Verdal (2015), Namdal VVS Teknikk (Bademiljø), Snåsa (2016), PC-hjelpen, Verdal (2017) og Midt-Norsk Fritid, Steinkjer (2018)

Prisen er basert på rent objektive kriterier med innleverte regnskap i Brønnøysundregistrene som eneste fasit. Utvelgelsen er gjort ut fra lønnsom vekst siste tre år (2016-2018), og gjelder for detaljhandelsbransjen inkludert engros og agentur, men med unntak av motorvogn. De som er blitt kvalifisert, blir så rangert etter omsetningsveksten i fjor.

Her er lista over de ti beste bedriftene av de som nådde opp i Årets kremmer lokalt: