Lanserte treningstøy med arktisk profil – salget tok av umiddelbart

Kjæresteparet Regine (21) og Bjørn Anders (26) hadde null erfaring, men solgte treningsklær for over 100.000 den første måneden.

-Vi ble utsolgt for klær på tre uker, sier duoen bak klesmerket Bara Sportswear – Regine Aronsen Finjord og Bjørn Anders Johnsen

9. januar 2017 gikk startskudd for treningstøymerket med arktisk profil. Responsen var overveldende. Faktisk gikk salget raskere enn forventet, og duoen slet med å få nye klær raskt nok.

-Men det var en lettelse. Det viser at potensialet er enormt, sier Bjørn Anders.

Bjørn Anders Johnsen (26) og Regine Aronsen Finjord (21) er gründerne bak klesmerket Bara Sportswear – med arktisk profil. 

-Skal vokse raskt

Da de skjønte at produktet ble godt mottatt hos de blodferske kundene, startet jakten på kapital. Banken hadde tro på gründerne og sørget for at man kunne utvide varelageret.

-Vi ser for oss at vi kommer til å vokse ganske raskt framover. Vi har flere spennende produkter vi skal lansere, og vi har også andre store ting på gang som kan utgjøre en forskjell for oss, samtykker duoen.

Produserte prototyper med Lånekassen-penger

Drømmen om et klesmerket ble skapt for over to år siden.

-Vi har brukt veldig god tid på å lage produktene. Det er nødvendig i denne bransjen.

-Jeg startet med sparepengene, og begynte å produsere prototyper med Lånekassen sine penger. Jeg hadde ingen annen inntekt. Jeg begynte etter hvert å jobbe litt som personlig trener, og overlevde på det. Jeg er vant til å leve på lite penger – og det er ingen problem å fortsette sånn, forteller den unge gründeren Regine.

-Deretter startet vi bare opp, i stedet for å finne på alle unnskyldningene, fortsetter samboeren.

Regine utviklet prototyper av treningstøy med Lånekassen sine penger. 

Halvparten av salgene fra Instagram

Bak det vellykkede klessalget ligger en digital suksess. Duoen bruker ekstremt mye til på merkevarebygging i sosiale medier, og de har begge personlige profiler på Instagram med flere titalls tusen følgere.

Bara Sportswear har allerede fått 13.000 følgere – og det tikker raskt oppover.

-Halvparten av salgene våre kommer fra Instagram, avslører de.

Og forklarer hvor viktig digital strategi i dagens «applikasjonssamfunn» egentlig er:

-Det er nok hovedgrunnen til at vi har solgt så bra som vi gjør. Vi lærer nye ting hver dag, og prøver å lære av andre. Men man bør ha definert en klar digital strategi. Vi kunne mye om Instagram og merkevarebygging, men svært lite om Facebook-annonser, A/B-testing og den biten. Det er masse nytt å tilegne seg, men det samtidig ekstremt effektivt, forteller Bjørn Anders.

Bara-duoen har definert en klar digital strategi for selskapet sitt – og anbefaler andre gründere og tenke nøye gjennom hvordan de skal skaffe seg digital synlighet før man lanserer produktet sitt. 

«Dare to dream big»

Både klærne og i markedsføringsøyemed henter Bara-duoen inspirasjon fra arktisk natur.

-Det er identiteten vår; vi ønsker å fremme det arktiske. Vi ønsker å være eksotisk og fremme den flotte naturen vi har. Både i design og i markedsføringen, smiler Regine.

De har laget mottoet «dare to dream big» for klesmerket sitt.

-Man må tørre og drømme, og satse på drømmene sine. Det gjelder for alt her i livet, sier duoen Regine og Bjørn Anders.

Som har gjort nettopp det; satset på drømmen om et klesmerke med arktisk profil.