Uheldig på reisen? Sjekk hva du har krav på både før og underveis

Noen ganger blir ikke ferien helt som vi har drømt om. Her har vi samlet tips til hva du kan ha krav på de ulike situasjonene.

– Faktisk reiser 1 av 5 reiser uten reiseforsikring. Til dem har jeg bare ett råd, husk å skaffe det før du reiser. Hva de dekker varierer ofte mer enn prisen på forsikringen, så når du vurderer reiseforsikringene er det viktig å sjekke dette, sier forsikringsekspert Ingelin Friis-Dahl i SpareBank 1 Nord-Norge.

Forsikringsekspert Ingelin Friis-Dahl i SpareBank 1 Nord-Norge.

Forsikringsekspert Ingelin Friis-Dahl råder alle til å se på hva reiseforsikringen faktisk dekker, før de bestemmer hvilken de går for. Det varierer ofte mer enn prisen.

Rettigheter før du reiser

  • Endre reise: Sjekk alltid detaljer før du betaler, så du er sikker på at dato og klokkeslett er riktig. Kjøp av flybillett er en bindende avtale, men noen flyselskaper gir deg likevel muligheten til å endre reisen innenfor et gitt tidsrom.
  • Avbestille reise: Husk å avbestille så fort du vet at du ikke kan reise. Vanligvis gir sykdom, branntilløp eller ulykke/skade dekning gjennom reiseforsikring. Er du ikke syk, men bare ombestemmer deg, vil du ikke få igjen penger på reiseforsikringen.
  • Sykdom før reise: Blir du eller et familiemedlem alvorlig syk så dere ikke kan reise, vil vanligvis reiseforsikring dekke utgiftene for deg og dine familiemedlemmer. Husk at du må ha legeerklæring.
  • Hotell: Er det ikke en pakkereise og du ankommer sent bør du gi beskjed, så du er sikker på at de holder av rommet. Avbestillingsmuligheter for hotell er ofte dårligere hvis du bestiller gjennom formidlingssider, så sjekk hvilke vilkår som gjelder. Når overnatting bestilles direkte fra hotellet har de egne regler for avbestilling som du ofte må bekrefte ved bestilling.
  • Ferielengde: Pass på at reiseforsikringen dekker hele reisen. Varighet på ulike forsikringer kan variere fra 45-70 dager.
  • Er barna dekket? Reiseforsikring dekker vanligvis barn under 20 år som bor hjemme, men har de meldt flytting til Folkeregisteret bør du sjekke om din forsikring dekker dem.

Les også: Ferie- og skattepenger gir økonomisk handlingsrom

Rettigheter på ferien

  • Forsinket bagasje: Husk å få en bekreftelse på flyplassen (såkalt PIR-rapport) og ta vare på bagasjelappen. Reiseforsikring dekker vanligvis nødvendige innkjøp av klær, sko og toalettsaker ved forsinkelse utover fire timer, men ta vare på kvitteringene. Husk at penger, smykker, klokker og elektronisk utstyr ikke skal med innsjekket bagasje.
  • Mistet bagasje: Hvor mye du får dekket avhenger av reiseforsikringen. Topp forsikring fra SpareBank 1 dekker inntil 400 000 kroner for tapt bagasje.
  • Forsinket/kansellert fly: Du kan ha krav på kost og losji, og økonomisk kompensasjon om det er mer enn to timer forsinket. Kontakt flyselskap/turoperatør for hjelp. Ta vare på kvitteringer, billetter og bekreftelse på forsinkelsen. Prøv flyrettighetskalkulator på forbrukerrader.no for å finne ut hva du har krav på.
  • Forsinket tog/buss: Reiser du med tog og ankommer minst 60 minutter for sent til ankomststedet har du krav på 25 % refusjon av billettprisen, mens over 120 minutter forsinkelse gir krav på 50 % refusjon. Forsinkelser på buss kan også gi rett til dekning av utlegg til taxi. Sjekk detaljene hos Forbrukerrådet.
  • Hjem før tiden: Dersom det oppstår en akutt situasjon som gjør at du må reise hjem bør du snarest kontakte forsikringsselskapet. Ofte har de døgnåpen telefon (for SpareBank 1 er det +47 915 02 300 i Norge og +45 38 48 88 35 fra utlandet). Der får du praktisk og umiddelbar hjelp, og informasjon om hvilken dokumentasjon du trenger for å få erstatning.
  • Sykdom på reise: Kontakt forsikringsselskapet så raskt som mulig om du eller nærmeste familie blir syk, de samarbeider ofte med godkjente leger og sykehus over hele verden. Må reisen avbrytes skal det bekreftes skriftlig av lege på stedet. Da dekker normalt reiseforsikringen kostnader for hjemreise.
  • Tapte feriedager: Du kan ha krav på kompensasjon for feriedager du har gått glipp av på grunn av sykdom. Sjekk din forsikringen. Husk at du må dra til legen der du er for legeerklæring, det holder ikke å dra til fastlegen når du kommer hjem. Du kan også ha krav på nye feriedager, dersom du har vært 100 % arbeidsufør i minst 6 virkedager i ferien

Hva må du huske å gjøre ved uhell? Sjekk oversikt ved ulike skader på snn.no.

  • Tyveri/skade: Meld fra til politiet, og ta vare på politirapporten. Deretter kan du melde fra om skaden til forsikringsselskapet enten med en gang eller når du kommer hjem. Ha gjerne en liste og dokumentasjon over det som er stjålet. Sjekk hva din forsikring dekker, det kan variere fra 6.000 til 30.000 kroner.
  • Mistet pass: Meld fra til politiet, og ta med politianmeldelsen til nærmeste ambassade/generalkonsulat. De gir deg nødpass. Reiseforsikring dekker normalt dine utgifter til dette. Oversikt over ambassader og konsulater finner du på GoAbroad.
  • Mistet visa- eller kredittkort: Sperr kortet så fort som mulig. Oppdager du misbruk av kortet bør du kontakte din bank så snart som mulig.
  • Sport: Aktiviteter som dykking, klatring eller fallskjermhopp dekkes vanligvis ikke av reiseforsikring.
  • Skade på leiebil: Kontakt bilutleier. Sjekk om reiseforsikringen eller betaling med kredittkort dekker egenandelen. For eksempel dekker SpareBank 1 Mastercard egenandel med inntil 12 000 kroner, mens Topp reiseforsikring dekker 8 000 kroner. Husk å ta vare på skriftlig avtale og krav fra utleiefirmaet.

Husk dette etter reisen:

  • Pakkereise: Klagefristen er fire uker, om du ønsker å klage på overnatting/reise. Husk at du må klage når du oppdager det, altså på reisen. Turoperatøren skal få mulighet til å rette opp problemene underveis.
  • Melde skade: Sjekk fristene hos ditt forsikringsselskap.

Er du klar for ferien? Les våre ferietips på snn.no.