Vil du unngå flatt batteri i kulden?

Vinteren er høysesong for starthjelp til bilen. Flatt bilbatteri er en av årsakene til at Viking Redning rykker ut mye mer i vintermånedene enn ellers i året.

– Når det blir en kuldeperiode er det alltid ett par oppringninger den første dagen, av folk med flatt batteri. Men på dag tre med kulde på -15 og nedover, begynner det å bli veldig hektisk, forteller Karl-Otto Ingvaldsen, bilberger i Viking Redningstjeneste Alta.

Han forteller at mange av de som ringer og trenger hjelp, er de som «småkjører».

– Hvis du kun kjører til jobb hver dag, ti minutter fram og tilbake, klarer du ikke ladde nok strøm i forhold til hva du bruker. Nye biler i dag har gjerne sete- og rattvarme. Stereoanlegget står på, rutetineren – og kanskje du hadde på webasto før du gikk ut også. Da rekker du å bruke ganske mye mer strøm enn du greier å ladde.

Det verste Ingvaldsen har vært borti var ti stykker som hadde flatt batteri, på samme formiddag!

– Ti stykker på noen timer, sett i sammenheng av hvor mange vi er som bor her i nedslagsfeltet, det er ingen tvil om at dette er noe vi gjør mye av. Mange vi rykker ut til har gjerne prøvd med naboens startkabler, eller egne boostere før vi kommer. De tror kanskje bilen må på verksted, og at batteriet er ødelagt. Men det må rett og slett bare mer strøm til enn det naboens bil klarer å levere.

Sjekk batterikvaliteten fra sofaen

Du kan sjekke batteriet ditt på et verksted eller med et multimeter, men nå hjelper SpareBank 1 Forsikring deg med å gjøre jobben både enklere og bedre.

– Alle våre kunder med Smart bilforsikring kan nå helt enkelt sjekke batteriet fra sofaen hjemme med mobilen. Du kan se om batteriet har nok strøm til å starte bilen i kulda eller om bilen faktisk lader opp batteriet som den skal, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i SpareBank 1 Forsikring.

Statistikk fra SpareBank 1 viser at hele 6 av 10 kjøreturer er kortere enn fem kilometer. Med mange korte turer kan det rett og slett bli for lite kjøring til å etterfylle den strømmen som blir brukt, spesielt når det er kaldt om vinteren.

– Hele kongstanken med smart bilforsikring er å forebygge uhell og stimulere til trygg atferd. Selv om våre kunder har veihjelp inkludert i forsikringen sin, er det bedre å slippe problemer når du skal hjem fra hytta på søndag kveld eller når du skal på jobb mandag morgen, sier Skovly.

Når får du startproblemer?

Den optimale ladetemperaturen for et batteri er ca. +25 grader, langt unna en normal norsk vinter. Når det er kaldt kreves det mer av bilen for å lade batteriet. Kort fortalt blir motstanden i batteriet høyere, som krever en høyere ladespenning som bilens systemer bare delvis tar hensyn til.

Et 12-volts batteris hvilespenning på 12,75 volt tilsvarer at det er fulladet, men allerede på 12,1 volt er i praksis kapasiteten nede på 50 prosent. Dette kan gi startproblemer i kulda.

Nysgjerrig på å vite mer om Smart bilforsikring? Trykk her!