7 teknotrender som vil revolusjonere hverdagen vår i årene som kommer

SpareBank 1 Nord-Norge har den siste uken besøkt South By South West i Austin Texas – en av verdens største teknologimesser. Her er noe av det som kommer:

1. Kunstig intelligens (AI).

Kunstig intelligens var et av hovedtemaene på konferansen. Sterkt forenklet er AI en teknikk man bruker for å programmere datamaskiner og dataprogrammer til å gjøre ting som normalt krever menneskelig intelligens. Dette inkluderer læring, problemløsning, språkkunnskap, kalkulering, vurdering og resonering. AI er et ekstremt stort og bredt felt som bruker egne dataspråk og egne datanettverk som er modellert fra menneskehjernen.

Digitale assistenter som Amazons Alexa, Googles Home, Apples Siri og Microsofts Cortana vil innta norske hjem alt i 2018 – de vil etter hvert bli i stand til å forutse hva vi ønsker eller trenger å gjøre – noen ganger alt før vi vet det selv. Du vil for eksempel kunne snakke med Alexa i bilen eller på joggeturen, mens Cortana kan bli en effektiv assistent på jobben. Etter hvert vil det bli helt naturlig med sensorer i tilkoblede enheter som varmepumpe, kjøleskap, telefon, briller, ringer, klokker og til og med i kroppen. På den måten kan de digitale assistentene også hjelpe deg å holde orden på både deg selv og tingene dine. Forskere ved MIT, Stanford og University of Texas bygger nå infrastruktur slik at våre digitale assistenter vil kunne lytte og se og bli enda smartere av det. De vil kjenne igjen stedene vi går, folkene vi samhandler med, våre vaner, vår smak og preferanser og mye mer.

2. 2018 markerer begynnelsen på slutten for tradisjonelle smarttelefoner

Salget av tradisjonelle smarttelefoner ser ut til å ha nådd sin topp. I løpet av det neste tiåret vil vi i større og større grad gå over til å bruke stemme, bevegelse og berøring når vi bruker datamaskiner. Overgangen fra smarttelefoner til smart armbånd/klokker, usynlige ørepropper, briller, ringer som har sensorer og høytalere forventes å forandre hvordan vi opplever den fysiske verden. Allerede i 2021 spås det at stemmebruk har overtatt 50% av kontakten med datamaskiner for folk flest.

3. Ansiktet overtar for fingeravtrykket.

Avanserte datasystemer kan nå bruke unike egenskaper fra våre ansikter, som beinstruktur og hudfarge for å identifisere oss. Allerede i fjor lanserte Apple sitt Face ID system ved lanseringen av Iphone X, som gjør at du kan låse opp smarttelefonen ved hjelp av ansiktsanalyse. Teknologien utvikles raskt og forventes å kunne hjelpe oss med låse opp dører, betale på bussen, åpne mobilbanken, sjekke inn på fly osv.

4. Førerløse biler

De store bilgigantene BMW, Audi, Ford, General Motors, Tesla og Uber har annonsert at de vil begynne å selge førerløse biler i løpet av de neste tre årene. Elon Musk (grunnlegger av Tesla) uttalte på SXSW at han mener førerløse biler i løpet av kort tid blir 100-200% sikrere enn biler kjørt av mennesker.

Det har lenge pågått testing av førerløse biler i byer rundt om i USA og det forventes innen kort tid at det vil bli satt opp testsentre i Sverige, Tyskland, Japan og Kina. Google har allerede investert mer enn 1 milliard dollar på denne typen kjøretøy.

Hvordan vil det arte seg for folk flest? Her er det bare fantasien som setter grenser – men man kan tenke seg at man kan kontrollere bilen ved hjelp av stemmen eller en app. Du angir reisemålet ved å snakke til bilen og den tar deg sikkert til din destinasjon. De mest anerkjente fremtidsforskerne mener at det er realistisk å forvente at selvkjørende biler vil innta veiene i løpet av 5-10 år.

Flyvende taxier og dronelevering er også under uttesting og antas å bli en del av dagliglivet de neste 10 årene (ikke bare i Superman og James Bond-filmer).

5. «Mikset virkelighet» – Virtual Reality og Augmented Reality

Mixed Reality kombinerer fysisk virkelighet med digitale «riker» og omfatter en rekke teknologier. De mest toneangivende forventes å være utvidet virkelighet (Augmented reality) og virtuell virkelighet (VR). Men hva betyr egentlig dette?

Virtual Reality (VR) er et datasimulert miljø som kan oppleves gjennom såkalte VR briller som gir følelsen av å være tilstede. VR forventes å ha et enormt potensial innen utdanning og opplæring, og i underholdningsbransjen (i dag anvendes teknologien blant annet til opplæring i SpareBank 1 alliansen).

Augmented Reality (AR) simulerer ikke et helt nytt digitalt miljø, men tilfører digital tilleggsinformasjon inn i synsfeltet ditt, igjen ved hjelp av briller. Det kanskje mest kjente eksemplet hittil der teknologien er anvendt er Pokemon Go, som gikk som en farsott gjennom Norge i 2016. Tenk deg at du kommer på kontoret, og det eneste du har er en pult og en stol. Resten sørger AR for. Når du setter deg ned har du en stor skjerm, bilde av familien og friske blomster foran deg. Eller at du kommer inn i en helt ny og umøblert leilighet som du med et øyeblunk (teknologien ventes å fungere også med linser) møblerer med din egen stil. AR forventes å bli stort og både Google, Facebook og Snapchat har annonsert at de kommer med nyheter innen området i løpet av kort tid.

6. Kunstig intelligens, personvern og etikk.

Det er åpenbart at kunstig intelligens utfordrer personvernet og at det stilles store krav til utviklere, bestillere og sluttbrukere. Kunstig intelligens krever store mengder informasjon for å lære å ta riktige beslutninger. Digitale assistenter vil etter hvert ha både øyne og ører og fange opp det meste som skjer. Hvem lagrer så disse dataene? Hvor blir de lagret? Hvordan blir dine personopplysninger benyttet? Dette er en stor og foreløpig uløst utfordring i forhold til personvern, først og fremst for de «9 store» som man forventer vil kontrollere fremtiden innen kunstig intelligens: Apple, Facebook, Google, Amazon, Microsoft, IBM, Tencent (meldingstjenester og sosiale medier i Kina), Baidu (Kinas svar på Google) og Alibaba (Kinas svar på Amazon).

7. Physical fights back

Blir alt digitalt? En av snakkisene på konferansen er hvordan digital ikke lenger blir sentrum i merkevareopplevelsen. Det legges vekt på hvordan man best kan bruke det digitale som en usynlig «enabler» /muliggjører av fysiske og sensoriske erfaringer. Da samspill med brukere utvikles fra periodiske engasjementer via en skjerm til konsistente, sammenhengende erfaringer, må organisasjoner skape nye tjenester som er dypt integrert i den fysiske verden. Mange aktører går derfor fra et rent digitalt fokus til å inkludere det fysiske i en integrert helhet. Det mest kjente eksemplet er Amazon som så langt bare har eksistert på nett nå etablerer fysiske butikker.

Kontaktperson

Jan-Frode Janson og Ronni Møller Pettersen
Jan-Frode Janson (Konsernsjef) og Ronni Møller Pettersen (Konserndirektør) i SpareBank 1 Nord-Norge har besøkt årets SXSW i Austin, Texas.