Å skape sin egen drømmejobb

Et hjemmekoselig tun, med en hytte, en tregamme og et lite bakeri som kunne vært tatt ut av en «Farmen»-scene. 65 huskier titter nysgjerrig på deg fra hundegården. I hovedhuset, som har en utpreget «hjemme hos»-følelse, skjuler det seg en restaurant som serverer de lekreste retter med lokale råvarer. Johnny Trasti og Trine Lyrek har skapt sin egen drømmebedrift – og den går så det suser.

Startet i det små

Det startet med to hus og to hundegårder. Både Trasti og Lyrek hadde erfaring fra hver sin kant av turistbransjen, han som kokk på det velkjente ishotellet Sorrisniva, hun som hundekjører – både i konkurranser og med gjester.

De første hundesledegjestene skiftet til varmekjeledress i gangen i deres eget hus og spiste maten ved kjøkkenbordet deres. Nå har de overnatting til 30 gjester på vinterstid, 9 fulltidsansatte og så mye å gjøre at de knapt nok har tid til å ta seg litt ferie.

– Bedriften er laget for individuelle gjester. Vi er ikke interessert i store grupper. Vi vil ha tid til å se gjestene våre, og la de bli kjent med oss. Det er grunnsteinen i bedriften vår, og det forsøker vi i høyeste grad å holde vi oss tro til. For å bli veldig god må man dedikere livet. Du kan ikke sitte inne på ett kontor, man må delta, være ute i felt og se hvordan alt fungerer i praksis. Først da kan man perfeksjonere seg, sier han entusiastisk.

Drømmer du om å starte egen bedrift? Da kan det være lurt å sjekke ut dette.

Ekte og troverdig

De bryr seg ikke all verdens om hvor mye penger som står på konto etter årets sesong. Selv om den har vært særdeles travel, med enda flere gjester enn tidligere. For Trasti er det viktigste energien fra menneskene han har møtt i løpet av vinteren

– Vi er utrolig heldige som får holde på med det vi gjør. Menneskene som kommer hit kommer fordi de vil komme til _oss_, ikke fordi de skal huke noe av på en liste. Tilbakemeldingene vi får er at de føler de har vært med på noe troverdig og ekte, at de har vært hjemme hos «Trasti og Trine». Den følelsen… det er den viktigste og beste følelsen man kan få når man jobber i denne bransjen.

Mange bein å stå på

Trasti tror at en av suksessfaktorene til bedriften er at de har flere bein å stå på. Bakeriet, som etter hvert har blitt et særdeles populært tilbud for de lokale Altaværingene også, er mer enn bare baking av økologiske bakevarer.

– Bakeriet er like mye markedsføring som det er bakverk! Vi treffer folk og får kontakt med mennesker. Det er det som er bunnlinja i alt vi gjør. At det blir gode brød og bakevarer er en bonus, ler han.

Det er mye, og bred kompetanse i teamet hos Trasti&Trine, det gjør at de kan skreddersy mye til sine gjester – noe som er avgjørende i en stadig større konkurranse om gjestene som kommer til Nord-Norge.

– Vi har faktisk ikke markedsført oss noe særlig i det siste. De første årene var vi med på reiselivsmesser, og var aktive på instagram og facebook. Nå er det gjestene våre som sørger for at tanter, venner, en kjenning av en kjenning og bestemor kommer neste sesong, litt flåsete sagt. Vi scorer høyt på tripadvisor, og det er vi veldig fornøyde med.

Husk at alle bedrifter med ansatte er lovpålagt å ha yrkesskadeforskring. I tillegg har vi også andre forsikringer til ansatte som gjør bedriften til en mer attraktiv arbeidsplass. Lyst å lære mer? Trykk her.

Les også: Attraktiv arbeidsgiver – hvordan blir man det?

– Finne sin greie!

Bedriften er 50 prosent Debio-godkjent. Det sier Trasti de er godt fornøyde med.

– Vi strever ikke etter å bli noe mer enn det. For oss er det viktigste at råvarene vi bruker i matlaging er kortreiste. Høsten bruker vi på å høste bær, sopp, bjørkesaft – egentlig alt nærnaturen har å by på. Det er det vi vil skal være «oss». Om du får økologisk kjøtt sendt hit fra sørlandet – er det ikke da mer miljøvennlig å bruke reinkjøttet som kommer fra «rett borti gata», selv om reinen ikke har spist økologisk for?

Han mener det er viktig å «finne sin greie», og holde seg tro til den.

– Det er ingen hos oss som lurer på hvordan logoen vår skal brukes eller hvorfor ting ser ut som de gjør. Vi er veldig bevisste i hvordan vi skal framstå. Alle som jobber her skal føle identitet og stolthet til bedriften. For oss er dette en livsstil, og jeg tror at for å bli skikkelig god – ja, da må man dedikere livet sitt. Det nytter ikke sitte inne på et kontor og trekke i trådene. Man må være ute i felt, se hvordan ting fungerer i praksis, avslutter han.

Har du planen klar i hodet, men er usikker på hvor du skal starte? Bestill møte med en av våre dyktige rådgivere, så hjelper vi deg i gang!