SpareBank 1 Nord-Norge-sjefen lover: -Vi skal gjøre hverdagen enklere for gründere og bedriftsledere

Med gode resultater i ryggen, bretter Nord-Norges egen bank opp ermene og lover et ytterligere produkt-/tjenesteløft for landsdelens mange og viktige små og mellomstore bedrifter.

Boliglån til privatpersoner og utlån til små og mellomstore bedrifter utgjør de to største forretningsområdene i SpareBank 1 Nord-Norge. Det siste året har veksten innen små og mellomstore bedrifter økt kraftig.

Onsdag 9/5 fremla SpareBank 1 Nord-Norge resultatet for første kvartal. Det viser en utlånsvekst på 14,4 prosent siste år i markedet for små og mellomstore bedrifter, det vi i bransjen kaller SMB-markedet.

Og bare for å understreke vår posisjon; hele 42 prosent av alle nystartede bedrifter i 2018, har valgt oss som bank. Dessuten øker antallet kunder som også velger våre øvrige tjenester, som tjenestepensjon, forsikring og ikke minst regnskapstjenester.

– Vi er veldig fornøyd med resultatet, og særlig at vi nå har befestet posisjonen som det foretrukne finanskonsernet både for privatpersoner og for små og mellomstore bedrifter i Nord-Norge. Vi har satset tungt på å utvikle de beste kundeopplevelsene for grundere og bedriftseiere det siste året, noe som resulterer i kraftig kundevekst, sier konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge Jan-Frode Janson.

Forbedring og forenkling

Den gledelige utviklingen er et resultat av økt satsing på nye og bedre produkter og tjenester rettet mot bedriftsmarkedet, understøttet av SpareBank 1 Nord-Norges robuste nordnorske kontornett og ytterligere investeringer i regnskapstjenester.

– Den tunge satsingen på bedriftsmarkedet fortsetter med uforminsket styrke. Målet er å gjøre hverdagen enklere for grundere og bedriftsledere, sier Ronni Møller Pettersen, konserndirektør i SpareBank 1 Nord-Norge.

Konserndirektør Ronni Møller Pettersen er fornøyd med at utviklingen av nye tjenester resulterer i høy kundevekst.
Foto: Marius Fiskum

Dette innebærer en rekke produkter og tiltak:

DRIV: Et av hovedsatsingsområdene våre heter «DRIV». En tjeneste som hjelper kundene til å få full oversikt over virksomheten ved å sammenstille data fra regnskap og bank. Tjenesten har vært i test og forventes lansert i markedet i løpet av året. Som kunde i SpareBank 1 Regnskapshuset får man også tilgang til et gunstig innkjøpsfellesskap, som blant annet gir fordeler knyttet til tjenestepensjon.

Starte bedrift: Vi utvikler nå den enkleste løsningen for å starte bedrift, med full integrasjon mot Brønnøysundregistrene. Når myndighetene er klare, blir vi fullintegrert. Brønnøysundregistrene har en ambisjon om å være regjeringens viktigste verktøy for forenkling i samfunnet. Samarbeidet med næringslivet gir nå resultater som virkelig kommer kundene våre til gode.

Forenkling: Vi skal møte kunden der han eller hun er. På våre kontorer, hos kundene, på telefon, chat og digitalt. En viktig del av satsingen er å gjøre alle våre produkter selvbetjente, noe som også inkluderer en kraftig forenkling av låneprosessen for bedriftskundene.

– I SpareBank 1 Nord-Norge får du en bank som kjenner det lokale markedet, og som alltid er her for å gi deg god hjelp i viktige avgjørelser. Vi takker for tilliten fra våre kunder og lover å jobbe knallhardt får å bidra til et ytterligere styrket næringsliv i Nord-Norge i fremtiden, avslutter Janson.