5 sunne og morsomme matpakketips!

Sommerferien er over. Selv om enkelte av både små og store kanskje skulle sett at den varte lenger, blir det nok godt for de fleste å komme tilbake til hverdag og rutiner. For de unge håpefulle kan overgangen fra lek og moro dagen lang, til å konsentrere seg på skolen være tøff. Da er det viktig at matpakken inneholder noe som gir både kropp og hjerne næring!

– Det er viktig å huske på at matpakken skal hjelpe deg gjennom hverdagen. Da må den også inneholde noe kroppen kan benytte seg av – luft og sukker er ikke vinnere, sier forbrukerøkonom Linda Tofteng Eliassen i SpareBank1 Nord-Norge. Hun har selv barn på grunnskolen. Selv om det er viktig å tenke økonomisk når man er i butikken, er det også viktig at man kjøper matvarer som inneholder gode og sunne næringsstoffer. Kanskje er den ene hvitosten bare halve prisen av den andre, men er det virkelig ost i den? Og kneipbrødet – hvor mye sukker er det egentlig i det? Hvis man må spise sju kneipbrødskiver for å bli mett – mot to av det dyre fullkornsbrødet, da var kanskje den siste alterntivet det beste både for lommeboka og kroppen, selv om det var dyrere. 🙂

Her kommer fem sunne og morsomme matpakketips!

  1. Slå ett slag for fiskekaka!

Alle vet at fisk og sjømat er en viktig kilde til blant annet omega 3, protein og jod. Liker junior fiskekaker? Grovt brød med fiskekake, agurk og tomat på kan være en god, og annerledes matpakke!

  1. Grove wraps

«Jeg liker ikke salat!» har du kanskje hørt hjemme rundt middagsbordet. Eller klassikeren «grønnsaker? Æsj!». Du har kanskje også lagt merke til at når fredagstacoen serveres er det ikke måte på hva slags grønnsaker man klarer trylle i de unge håpefulle. Med wraps finnes det uendelige muligheter til fyll. Kalkunskinke, ost, paprika, agurk – her er det bare fantasien som setter grenser. Skjær grønnsakene i sikk sakk, eller spiraler – da blir de fort mye morsommere å spise!

  1. Dip er en vinner!

Ofte er det ikke det at matpakken ikke er god nok som er problemet. Hvem blir vel ikke lei av å spise brødskiver hver dag? Lag en dip av kikerter, eller bønner – og send med grove knekkebrød eller grønnsakstaver som kan dippes! Ikke bare er det gøy å dippe, men bønner er utrolig næringsrike og sunne!

  1. Lag figurer

Hardkokte egg skjært som stjerner, skinke som har fått solbriller av druer, skummel munn av en eplebåt, og stort krøllete hår av bønnespirer. En artig matpakke er også artigere å spise.

  1. Grove vaffelkaker

De aller, aller fleste av oss liker vaffelkaker! Men vafler trenger ikke være fulle av sukker, og med mye syltetøy og rømme på. Steik opp grove vafler med havregryn og fullkornmel – og frys de med matpapir mellom. Da kan du enkelt ta opp så mange du ønsker, og hver dag får du ferske vafler i matpakken. Fyll de med litt salat og egg – voilà, du har en supersunn og god matpakke å tilby, og hvem kan vel si nei til vafler?!