–  Alt salg er bare et tastetrykk unna

Når Mona og Anne legger ut et bilde av en ny jakke på Instagram på morgenen, er den solgt før lunsj. Den systematiske satsingen på digitale kanaler vises på bunnlinja til tromsøbutikken M.A.S.

50 millioner inkludert moms i omsetning på «gulvet» i butikken, og 1,2 millioner på nett. Eier Mona Abelsen kan si seg fornøyd med resultatet av den digitale reisen hun tok fatt på for tre år siden. For selv om omsetningen i nettbutikken bare er 2,4 prosent av totalen, er det reelle resultatet av satsingen høyere. De sosiale kanalene Facebook og Instagram sender kundene inn i klesstativene i butikken, noe som vises på den «fysiske» bunnlinja.

– Vi selger mye gjennom sosiale medier, ofte får vi en telefon fra en kunde rett etter at vi har lagt ut et bilde. Og i lunsjen kommer hun springende, sier Abelsen. Hun har drevet butikken i 21 år og elsker å stå i butikken. Men hun har også måttet lære seg ny teknologi for å holde tritt med utviklingen, der fysisk salg forflytter seg mer og mer til nett.

– Det begynte med at folk ringte fra Karasjok, Bergen og Bodø, og ba om å få tilsendt jakker og bukser. Vi solgte for 800 000 bare på telefon. Så vi skjønte at vi måtte begynne med nettbutikk, og vi har hatt en bratt læringskunde på nett de siste årene.

Krever investeringer

Makker Anne Østgård styrer de digitale kanalene for bedriften. Hun har følgende råd til andre bedrifter som selger fysiske produkter, og som tenker seg på nett.

–  Tenk deg om før du starter nettbutikk, og sjekk forskjellige leverandører først. Vi har for eksempel en utfordring med at kassaapparatet og nettbutikken ikke snakker sammen. Det krever investeringer å starte opp og drifte bra. Og masse hardt arbeid.

M.A.S driver godt på å ha merker som ikke andre butikker har, selv om det både er dyre og mer rimelige klær og tilbehør i nettbutikken. For øyeblikket selger de mer yttertøy, skjerf og Marc Jacobs-vesker på nett enn i butikk. Ambisjonen er å nå ut enda mer ut nasjonalt.

–  Samtidig selger vi også mye lokalt. Tromsøværingene kjøper gjerne på nett og kommer og henter i butikken. Noen av dem vil også ha klærne tilsendt, sier Mona Abelsen.

Flere med Vipps

M.A.S tilbyr mange betalingsløsninger, deriblant vipps. Her ser de en klar økning på kunder som foretrekker å betale med mobilen, både inne i butikken og på telefon.

–  Noen produkter kan ikke kjøpes som vanlig på nett, og de må vippse. Vi hadde ei som ringte fra Bodø og ba om å få betale med vipps. Hun ville overraske kjæresten med ei bukse som han kom og hentet. Han ble så glad at han kjøpte øredobber og ei pengebok tilbake, så det endte med mersalg, ler Abelsen.

 Bred kundegruppe

Butikken satser på Facebook og Instagram som sosiale kanaler, der de har henholdsvis 14 000 og 10 000 følgere. De ser at kanalene fungerer forskjellig etter målgruppene.

–  Vi har jo en bred kundegruppe, fra ung til eldre. Vi ser for eksempel at Instagram Stories slår an blant de unge, og vi bruker ofte bilder av våre ansatte i målgruppa her, sier hun.

Kanalene fungerer også godt for å «varsle» om når etterlengtede produkter kommer i butikk.

–  Kundene følger utrolig godt med. De er på pletten når Davos-jakka kommer på stativet.

FaceTime fra prøverommet

Turistboomen i Nord-Norge og Tromsø har også nådd butikklokalene på Strandtorget, og disse turistene er digitale av seg.

–  Asiatiske turister kan gå rundt i butikken i timevis. De tar med seg masse klær i prøverommet og så facetimer de dem hjemme mens de står der inne. Etterpå går de ut av butikken med klær til alle sammen, forteller Mona.

At alt salg bare er et tastetrykk unna, kan følgende historie bekrefte:

–  Vi hadde en turist fra Singapore som prøvde en jakke uten å kjøpe den. Han angret seg da han kom hjem, og sendte oss en epost. Han hadde en kompis som kom oppover, om kunne vi pakke den inn og legge den klar? Det kunne vi selvsagt!

M.A.S’ 5 tips til sosiale medier

  • Bruk bilder av egne ansatte i produktene du selger
  • Stemningsbilder med for eksempel et fint skjerf eller et mobildeksel
  • Hent inspirasjon fra samme bransjer ute i verden. Det som funker der, funker her
  • Bak kulissene-bilder: Fra lageret, når vi pakker ut varer, fra kontoret
  • Viser du fram klær eller produkter? Få prisene med, kundene skal ikke lure på hva ting koster