Google Assistant er kommet på norsk

Sjekk hva du kan bruke den til

Digitale assistenter og stemmestyring er blant de virkelig store trendene innenfor personlig teknologi. Tale er forventet å bli den store nye veien til interaksjon med teknologi, og blir det neste steget etter mus og touchskjerm. Både Google, Apple og Amazon har lansert produkter som er tilpasset et digitalt hjem, og de blir stadig mer populær. Denne uken lanserte Google endelig taleassistenten sin på norsk. Foreløpig er det kun programvaren Assistant som har blitt lansert – Ikke smarthøytaleren HOME. Det vil trolig endre seg innen kort tid. Du kan imidlertid enkelt laste ned Google Assistant appen på din mobiltelefon allerede i dag og starte utforskningen.

Hva kan Google Assistant gjøre som forenkler hverdagen for folk flest?

I første omgang snakker vi neppe om noen revolusjon. Samtidig er det mange artige muligheter og noen med stor nytte:

  • Spille av musikk på tilknyttet musikktjeneste. For eksempel Spotify
  • Spille av filmer på tilknyttet filmtjeneste. For eksempel Netflix
  • Tell ned 8 minutter. For eksempel når du skal koke egg
  • Sette opp handleliste
  • Spør og du får svar:
    • Hvordan er været i Mo i Rana?
    • Når starter kampen mellom Tottenham og Liverpool?
  • Du kan styre smarthjem-enheter som lys, brytere, kontakter og termostater ved hjelp av Google-assistenten på telefonen eller nettbrettet. Du kan for eksempel si:
    • Still varmen til 21
    • Slå på lyset på kjøkkenet

Mulighetene er selvsagt mange flere. Last ned og sjekk selv.

Google Assistentens svar til Ronni Møller Pettersen, SpareBank 1 Nord-Norge, da han kom hjem i går (skjermbilde Google Assistant)

SpareBank 1 Nord-Norge sine kunder kan snart utføre banktjenester på Google Assistant

I SpareBank 1 Nord-Norge opplever vi stor økning i bruk av chat. Bare siden august i fjor har antallet kundehenvendelser på vår chat funksjon økt med 60%. Hittil har tjenesten kun vært tilgjengelig på innloggede sider. I løpet av svært kort tid blir funksjonen også tilgjengelig fra åpne sider.

Samtidig jobber vi på spreng med å kunne tilby våre tjenester via Google Assistant. Det første våre kunder skal kunne gjøre er enkle, hverdagslige banktjenester via Google Assistant. Den skal fortelle deg saldo og du skal kunne overføre penger. Mulighetene er nesten uendelige, sier Ronni Møller Pettersen, Konserndirektør i SpareBank 1 Nord-Norge. Google Assistant bygger i stor grad på maskinlæring/kunstig intelligens, og vil bli bedre og mer nyttig etter hvert som folk bruker den. Etter hvert er vi også rimelig sikre på at kundene våre skal kunne få økonomiske råd basert på maskinlæring. Utviklingen går raskt og vi forventer en høy vekst i bruken av taletjenester i takt med at nytten øker – Vi har nok bare sett begynnelsen, avslutter Møller Pettersen.

Personvern

Personvernaspektene ved å ha en digital assistent som etter hvert vil ha både øyne og ører er selvsagt helt vesentlige. Samtidig er det en trygghet at det er svære selskaper som Apple, Google og Amazon som står bak de mest brukte taleassistentene. Samtlige har lang erfaring med å forvalte privatlivet vårt og investerer enorme ressurser i å bevare og utvikle tilliten hos folket. Sist vinter var vi imidlertid vitne til hvordan Facebook kom i trøbbel som følge av disse forholdene.

I SpareBank 1 Nord-Norge kjemper vi for en enklere og bedre hverdagsøkonomi for folk flest og næringsliv. Som finanskonsern har alltid personvern og datasikkerhet aller høyeste prioritet når vi utvikler nye tjenester.

 

 

 

Kontaktperson

Ronni Møller Pettersen
konserndirektør salg og kunderelasjoner, SpareBank 1 Nord-Norge