Slik gjør du scooteren klar for vinteren

At startsnora virker, kan være forskjellen på liv og død når du har snøscooter. Her får du de fem beste tipsene til å gjøre motorvidunderet klar for en ny sesong på fjellet eller i løypa.

På Maritim Center på Stakkevollvegen i Tromsø selges det meste med motor: båtmotorer, gressklippere, plentraktor, motorsager, ATV’er, og snøfresere. Men i vinterhalvåret går det mest i snøscootere, både nye og brukte modeller. Selger Benjamin Modell har jobbet i bedriften i seks år, og har bred erfaring innenfor snøscooter. Han selger og klargjør dem, og gir gode råd til nye kunder.

–       Interessen for snøscootere er stor, spesielt for nye modeller med større og sterkere motorer. Mange kunder venter gjerne lenge for å få bestille den hotteste scooteren, forteller Modell.

Flere kvinner kjøper

En ny scooter koster i gjennomsnitt rundt 160 000 kroner, og deles gjerne inn i to typer: De mer lekende modellene, og de som er bygd for en mer komfortabel og praktisk kjøremåte, som kan egne seg bra innen næring. Forskjellene vises på belte, motor og forstilling. Men felles for alle er at kundegruppen er veldig opptatt av alle oppgraderinger – og at kjøperne blir stadig yngre og mer kjønnsdelt.

–       Vi ser at flere og flere kvinner kjøper seg scooter. Og hovedkundegruppen vår er 20 til 30 år, sier Modell.

Må henge med utviklingen

Utviklingen innenfor snøscootere går veldig fort, og som produsent og butikk er det bare å henge på. Ofte tar Maritim Center inn brukte maskiner som innbytte, fordi kundene ønsker å oppgradere til en nyere modell. Men uansett om du har en ny eller en brukt scooter, er det noen ting du må tenke på for å gjøre den klar til en lang vinter. For snøscootere er det alltid sikkerhet og den tekniske standen som kommer først. Når du skal starte en ny sesong, må du alltid sjekke at du har med deg en ekstra reim, plugger og motorolje.

Lyst på ny scooter før sesongen starter? Sjekk pris på lån hos oss her

Scooter-eksperten har disse tipsene før sesongstart:

  1.  Kontroller variatoren og variator-reimen

Variator er drivverket, den som blir drevet av motorens kraft. En snøscooter har enten kjededrift eller reimdrift, og begge må kontrolleres: at reimen ikke er slitt, og at det er riktig nivå olje i kjedekassen.

–       Sjekk at variatorreimen ikke er sprukket eller slitt. Det bør ikke være noe reim-støv rundt variatorene. Sjekk at du har riktig mengde motorolje og riktig nivå olje på kjedekassen, sjekk også kjølevæske. Du må også sjekke at skiene ikke er bøyd eller skadet og har sprekker i seg, sier Modell.

  1. Sjekk at lys og brems fungerer

Det er lurt å finne ut om lysene fortsatt virker foran en ny sesong, og at de er justert i riktig høyde. Den livsviktige bremsen må også fungere optimalt når vinteren kommer.

–       Sjekk at bremsen fungerer ved å klemme på den. Rett ved siden av har du en boks med bremsevæske – sjekk at det er nok og at det er riktig nivå i beholderen, påpeker eksperten.

  1. Sikkerhet er viktigst – sjekk dødmannssnoren

Noen scootere kommer med en såkalt dødmannssnor. Dette er en snor som festes fast i scooteren og deg selv, og som gjør at scooteren stopper om du faller av.

–       Vi anbefaler det på alle scooterne, alle bør ha det, selv om det regnes som ekstrautstyr. Du må sjekke at den faktisk virker ved at scooteren stopper når snora trekkes av, understreker Modell.

  1. Sjekk at beltet ikke har noen skader eller slitasje

Det er beltet under scooteren som er i kontakt med snøen og sørger for fremdrift. Dette skal ikke være for stramt, men heller ikke for slapt.

–       Det skal være akkurat passe, og du må også vurdere slitasjen: Det skal ikke være tråder som stikker ut, eller rifter i belte sier Modell, som selv er veldig forsiktig med sin snøscooter, som han kjører med i løypene i Finland.

  1. Tilstanden på startsnoren? Det kan være forskjellen på liv og død

De fleste snøscootere har startsnor. Og er du på fjellet og den ryker når du drar i den, kan det bli svært farlig. Derfor må du kontrollere startsnora foran hver sesong.

–       Er det fliser på den når du drar den helt ut? Du vil ikke bli stående fast og at den ikke virker! Vi anbefaler gjerne en reservestartsnor som en ekstra sikkerhet, så er du på den sikre siden. Dette er blant det aller viktigste, sier Benjamin Modell.

Husk å forsikre snøscooteren din. Med vår forsikring er både scooter, fører og passasjer forsikret